پهپادها نانواوره را روی مزرعه پخش می‌کنند

شرکت تعاونی کود کشاورزان هند (Indian Farmers Fertiliser Cooperative) و IG Drones آزمایش میدانی اسپری نانو اوره را با استفاده از پهپاد آغاز کردند.

IFFCO که برای اولین بار فناوری نانو را برای کمک به کشاورزان در بخش کود ارائه کرده، اسپری آزمایشی روی یک مزرعه را با کمک هواپیماهای بدون سرنشین انجام داد.

پاشش پهپادی مشکلات زیادی را برطرف می‌کند و مناطق بیشتری را در زمان کمتری پوشش می‌دهد. این موضوع باعث صرفه جویی در وقت و هزینه برای کشاورزان می‌شود. هواپیماهای بدون‌سرنشین در این پروژه یکی از عناصر ضروری اصلی هستند.

هند بزرگترین خریدار اوره و دی آمونیوم فسفات در جهان است که به دنبال خودکفایی تا سال ۲۰۲۵ در این حوزه است. انتظار می‌رود با نانو اوره تولید داخلی توسط IFFCO هند ۴۰۰۰۰ کرور روپیه صرفه‌جویی کند.

اندازه یک نانوذرات اوره در این محصول ۳۰ نانومتر است و در مقایسه با اوره معمولی و گرانولی، ۱۰۰۰۰ برابر مساحت سطحی بالاتر دارد. با توجه به اندازه بسیار کوچک و خواص سطحی نانواوره، هنگام استفاده در گیاهان، با کارایی بالا جذب گیاه می‌شود. این نانوذرات پس از نفوذ، به قسمت‌هایی از گیاه که در آن نیتروژن مورد نیاز است می‌رسند و مواد مغذی را به‌صورت کنترل شده آزاد می‌کنند. آزمایش‌های کارآیی انجام شده روی بیش از ۴۰ محصول در بیش از ۱۱۰۰۰ مکان نشان می‌دهد که نانواوره بهره‌وری محصول را افزایش می‌دهد و می‌تواند نیاز اوره معمولی را ۵۰ درصد کاهش دهد. علاوه‌بر این، استفاده از نانو اوره (مایع) باعث بهبود عملکرد، زیست توده، سلامت خاک و کیفیت تغذیه‌ای محصول می‌شود. این نانواوره از نظر ایمنی زیستی و سمیت طبق دستورالعمل‌های دولت هند و دستورالعمل‌های بین‌المللی تهیه شده توسط OECD که در سطح جهانی تصویب و پذیرفته شده‌است، آزمایش شده‌است. IFFCO می‌گوید که این محلول نانواوره در سطح توصیه شده برای انسان، حیوانات، پرندگان، و محیط‌زیست کاملاً ایمن است. نانواوره IFFCO گامی بزرگ برای کشاورزی پایدار و سیستم‌های غذایی و همچنین به سوی کشاورزی دقیق و هوشمند است.

رونق بخش‌های کشاورزی را می‌توان از طریق افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی از طریق مدیریت خاک، آب و مواد مغذی حفظ کرد. به منظور افزایش عرضه یکپارچه کودها با هزینه‌های پایین‌تر برای کشاورزان، مقامات هند بر روی مایع نانو اوره تمرکز می‌کنند، زیرا مشخص شده است که در رشد و بهره‌وری محصول بسیار با کیفیت موثر است. نانو اوره، تنها کود نانویی است که توسط دولت هند مجاز شناخته شده است. یک بطری کوچک با ۵۰۰ میلی‌لیتر نانو اوره عملکردی برابر با یک کیسه ۵۰ کیلوگرمی اوره دانه‌ای دارد که در حال حاضر توسط کشاورزان استفاده می‌شود. این موضوع به طور قابل توجهی قیمت لجستیک اوره را کاهش می‌دهد.

پیش بینی می شود بازار جهانی کودهای مایع تا سال ۲۰۲۵ به سه میلیارد دلار برسد و که ۴٫۴ درصد رشد سالانه را تجربه می‌کند. گسترش تقاضا برای کودهای با راندمان بالا، سهولت استفاده و کاربرد کودهای مایع، و اتخاذ کشاورزی دقیق از جمله عناصری است که پیش بینی می شود رونق بازار را به همراه داشته باشد.

استفاده از چنین اوره نانویی جنبه‌های مفید بسیاری برای اقتصاد و کشاورزان دارد. پهپادها قبلاً رشد سریعی در بازرسی و سایر مشاغل میدانی داشتند، اما اکنون تمرکز اصلی روی جنبه کشاورزی خواهد بود.