جذب سرمایه برای توسعه صنعتی فناوری فوتونیک مبتنی بر گرافن

شرکت نوپای کم‌گراف‌آی‌سی۱٫۲۶ میلیون پوند سرمایه برای توسعه فناوری فوتونیک مبتنی بر گرافن جمع‌آوری کرده است، فناوری که می‌تواند روی تسریع انتقال اطلاعات تاثیر شگرفی داشته باشد.

شرکت کم‌گراف‌آی‌سی (CamGraphIC) از دانشگاه کمبریج انشعاب یافته تا محصولات کلیدی در حوزه گرافن تولید کند، محصولاتی که در صنعت مخابرات به‌عنوان تقویت‌کننده‌های اصلی فناوری‌های ۵G دیده می‌شوند. این شرکت، ۱٫۲۶ میلیون پوند (۱٫۵ میلیون دلار) برای فناوری ارتباطات از راه دور گرافن و دیتاکام جمع‌آوری کرده است و قصد دارد آزمایشات خود را در این حوزه با مشتریان آغاز کند.

Frontier IP و Wealth Club، از جمله سرمایه‌گذاران این شرکت هستند. این بودجه برای تکمیل ساخت و آزمایش دستگاه‌های جدید کم‌گراف‌آی‌سی استفاده خواهد شد. انتظار می‌رود که آزمایش‌ها در سپتامبر ۲۰۲۲ آغاز شود.  کم‌گراف‌آی‌سی فناوری فوتونیک مبتنی بر گرافن را برای فرستنده‌های نوری مقیاس‌پذیر، سریع‌تر و ارزان‌تر، شبکه‌های داده و مخابراتی پرسرعت و رایانه‌های کوانتومی فوتونیکی توسعه می‌دهد.

کاربردهای دیگر ادوات فوتونیک مبتنی بر گرافن شامل فناوری ۶G است که امکان انتقال داده با سرعت ۱ ترابیت در ثانیه، محاسبات با عملکرد بالا (HPC) و شبکه‌های هوش مصنوعی را فراهم می‌کند. نسخه‌های کنونی این فناوری سرعتی تا ۱۰۰ گیگابیت بر ثانیه در هر خط و عملکرد در چندین باند موج را نشان می‌دهند. سرعت آن‌ها حدود دو برابر سرعتی است که در شرایط آزمایشگاهی توسط فناوری های معادل به دست می‌آید، در حالی که مصرف انرژی ۷۰ درصد کمتر است.

این شرکت فناوری را برای مدولاتورهای جذب الکترومغناطیسی مبتنی بر گرافن (EAMs)، آشکارسازهای نوری (PDs) و مدولاتورهای فازی توسعه می‌دهد که می‌توانند با مواد دیگری مانند نیترید سیلیکون ادغام شوند.

این فناوری را می‌توان برای پیوندهای نوری با دسترسی کوتاه بسیار سریع با هزینه کمتر برای اتصال نوری ۵G و ۶G و همچنین عناصر آنتن فرعی تراهرتز برای ۶G استفاده کرد. همچنین می‌تواند برای موتورهای رابط الکترواپتیکال نسل بعدی برای فرستنده‌های گیرنده درون مرکز داده، اعم از ماژول‌های قابل اتصال، اپتیک روی برد یا اپتیک‌های بسته‌بندی شده مشترک و اتصال نوری برای پردازنده‌های یادگیری ماشین استفاده شود. این شرکت همچنین به محاسبات کوانتومی فوتونیکی به عنوان یک کاربرد ممکن اشاره می کند.