نجات جان انسان‌ها در بیمارستان‌های صحرایی با دستگاه اشعه‌ایکس کوچک شده

شرکت استرالیایی میکروایکس (Micro-X) در آدلاید می‌تواند با دوربین جدید اشعه ایکس به نام آرگوس (Argus IED) به تکنسین‌های خنثی‌سازی بمب اجازه ‌دهد تا از راه دور بسته‌های مشکوک را با وضوح بیشتر از همیشه تصویربرداری کنند. این فناوری را می‌توان در قالب دستگاه اشعه ایکس کوچک برای نجات جان افراد در بیمارستان‌های صحرایی نیز استفاده کرد.

دستگاه آرگوس، که به اندازه یک جعبه کوچک است، از فناوری پرتو ایکس کاتد سرد میکروایکس استفاده می‌کند. این ابزار از نانولوله‌کربنی به جای یک رشته گرم شده نادقیق استفاده می‌کند و می‌تواند تا کسری از اندازه دستگاه‌های اشعه ایکس سنتی کوچک شود.

پیتر رولند، مدیرعامل این میکروایکس گفت: «همه دستگاه‌های اشعه ایکس در جهان، به غیر از دستگاه ما، از یک رشته گرم شده در هسته لوله‌های خود مانند یک لامپ قدیمی استفاده می‌کند. مانند لامپ‌های الکتریکی، این رشته‌ها عمر محدودی دارد، ناکارآمد بوده و کنترل آن دشوار است.»

میکروایکس برای اولین بار فناوری پیشرفت خود را با کمک نانولوله‌کربنی عرضه کرد. این دستگاه به دنبال رفع نیازهای برآورده نشده ارتش برای تصویربرداری است.

رولند می‌گوید: «بیشتر دستگاه‌های تصویربرداری بالینی پیشرفته در بیمارستان‌ها ۵۰۰ یا ۶۰۰ کیلوگرم وزن دارند. این تجهیزات برای جایی با کف بتنی مناسب است، اما اگر روی تخته یا زمین خاکی در یک بیمارستان صحرایی هستید، هیچ راهی وجود ندارد که بتوانید با این دستگاه کار کنید.»

وی می‌افزاید: «هدف بخش پشتیبانی این است که به سربازان رزمی همان سطح مراقبت پزشکی در بیمارستان صحرایی ارائه شود که در خانه دریافت می‌کنند. فناوری ما می‌تواند دستگاه‌های اشعه ایکس کنار تخت بیمارستان را تا ۹۵ کیلوگرم کاهش دهد. بنابراین ما شروع به صحبت با گردان دوم سلامت عمومی در انوگرا کردیم و مطمئناً آن‌ها علاقه‌مند بودند.»

وی می‌گوید: «اندکی پس از شروع گفتگوها با ارتش در مورد سیستم اشعه ایکس DR، تماسی از یک گروه ضربت ضد دستگاه‌های انفجاری دست‌ساز در سازمان اطلاعات دفاعی دریافت کردیم که به دنبال فناوری‌های جدید برای کمک به عملیات خنثی کردن دستگاه‌های انفجاری دست‌ساز در افغانستان بود. در آن زمان بمب‌های دست‌ساز عامل اصلی آسیب برای سربازان استرالیایی بودند.»

رولند می‌گوید: «مشکل این است که اگر یک دستگاه مشکوک در مقابل دیوار قرار گرفته باشد، غیرممکن است که یک صفحه آشکارساز پشت آن قرار گیرد تا محتویات را بدون حرکت دادن خود دستگاه پرتو ایکس اسکن کند.»

اشعه ایکس کاتد سرد جدید این شرکت به کاربر اجازه می‌دهد تا تصاویر با وضوح بالا را با استفاده از پراکندگی یا تابش منعکس شده از هدف بگیرد. به این معنی که دیگر نیازی به صفحات آشکارساز نبود و اشیاء مشکوک را می‌توان از فاصله دور تصویر گرفت.»

رولند گفت: «وزن این واحد فقط ۱۷ کیلوگرم است. یک ربات می‌تواند آن را بلند کند، آن را به پایین برد و تصویری با وضوح بالا دریافت کند. نیازی نیست کسی دوباره زندگی خود را به خطر بیندازد.»