درج بیش از ۱۰ هزار محصول نانویی در بانک جهانی محصولات استت‌نانو

طی سال‌های گذشته، بانک جهانی محصولات پایگاه استت‌نانو اقدام به جمع‌آوری و دسته‌بندی نانومحصولات کرده است. استت‌نانو تاکنون ۱۰۲۱۲ محصول نانویی را در بانک محصولات خود درج کرده که این محصولات مربوط به ۳۲۹۵ شرکت از ۶۴ کشور مختلف جهان است.

در بانک محصولات استت‌نانو که به عنوان جامع‌ترین بانک تجاری‌سازی محصولات نانو در جهان شناخته می‌شود، صنعت الکترونیک با ۱۹۳۵ محصول از ۱۳۶ شرکت (۲۶ کشور) بیشترین سهم را داشته و پس از آن پزشکی با ۱۲۳۶ محصول از ۵۱۵ شرکت (۴۶ کشور) در رتبه دوم قرار دارد. صنعت ساختمان با ۱۰۵۷ محصول از ۵۳۹ شرکت (۴۹ کشور) و لوازم آرایشی با ۹۲۲ محصول از ۲۸۷ شرکت ( ۳۱ کشور) در رتبه سوم و چهارم قرار گرفته است.

گسترش فناوری‌های نو مانند فناوری نانو منجر به عرضه محصولات جدیدی به بازارهای جهانی شده است که دارای ویژگی‌ها و کاربردهای متفاوتی به نسبت محصولات عادی هستند. این محصولات به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارند کیفیت زندگی را ارتقا می‌دهند و در بازارهای مختلف با استقبال گسترده رو به رو شده‌اند. فناوری نانو نیز مانند سایر فناوری‌ها، راه خود را به صنایع مختلف باز کرده و محصولات متنوعی مبتنی بر این فناوری به بازارهای جهانی عرضه شده‌اند. با توجه به اهمیت فناوری نانو و لزوم پایش فعالیت‌های انجام شده در این حوزه، استت نانو بانک اطلاعاتی مختص محصولات نانویی را برای علاقه‌مندان عرضه می‌کند که با عنوان «بانک محصولات نانو» بر روی پایگاه داده استت نانو قابل دسترسی است. ماموریت بانک محصولات نانو جمع‌آوری، طبقه‌بندی، تحلیل و انتشار اطلاعات درباره محصولاتی است که مبتنی بر فناوری نانو هستند. مخاطبان اصلی این بانک اطلاعاتی سیاستگذاران، صنعتگران و محققان هستند که می‌توانند اطلاعات لازم را به فراخور نیازشان از این بانک دریافت کنند.

امکان استفاده از بانک اطلاعاتی محصولات نانو از اسفند ماه ۱۳۹۴ بر روی پایگاه اینترنتی استت ‌نانو فراهم شد. ارائه تحلیل‌های کیفی و آماری به همراه گزارش کامل وضعیت فناوری نانو در صنایع توسط بانک محصولات نانو ارائه می‌شود. همچنین نمودارهایی بر اساس تعداد محصولات نانو در حوزه‌های مختلف صنعتی، نانومواد پرکاربرد در صنایع، ویژگی‌ها و کاربردهای مهم فناوری نانو در هر صنعت و شرکت‌های پیشرو در زمینه تولید محصولات نانویی به صورت پویا و برخط در این بانک نمایش داده می‌شوند.

در این بانک اطلاعاتی جزئیات جالب توجهی از محصولات را می‌توان یافت و همچنین داده‌های آماری بانک نیز برای علاقه‌مندان می‌تواند قابل استفاده باشد. به عنوان مثال صنعتگران می‌توانند با کاربردها و محصولات جدیدی که در حوزه صنعتی آنها در بازار عرضه شده آشنا شوند و سبد محصولات خود را گسترش دهند. محققان می‌توانند با شناخت خواص و کاربردهای جدید نانومواد بر روی حوزه‌های جدید تحقیقاتی فعالیت کنند. آمار و اطلاعات حوزه‌های صنعتی مختلف نیز می‌تواند برای سیاستگذاران و پژوهشگران حوزه فناوری جهت شناخت روندها و جهت‌دهی به بازیگران این حوزه مفید باشد.