افزایش عرضه صنعتی باتری‌های نانویی ایمن‌تر

استارت‌آپ انرژی نانوتک (Nanotech Energy)در لس‌آنجلس می‌گوید که فناوری اختصاصی مبتنی بر گرافن این شرکت بر چالش‌های ایمنی باتری‌های لیتیوم یون سنتی غلبه می‌کند. این شرکت در حال برنامه‌ریزی برای افزایش تولید باتری‌های نانویی است.

باتری انرژی نانوتک از شیمی لیتیوم یون حاوی گرافن و فناوری الکترولیت غیرقابل اشتعال اختصاصی استفاده می‌کند که خواص الکتروشیمیایی و ایمنی الکترودهای آن را بهبود می بخشد.

به گفته این شرکت، گرافن پشتیبان الکترونیکی و مکانیکی ایده‌آلی برای افزایش ظرفیت برگشت‌پذیر، قدرت و پایداری کاتدهای استاندارد فراهم می‌کند. شرکت انرژی نانوتک گرافن مورد نیاز خود را تولید می‌کند که به آن‌ها اجازه می‌دهد به صورت عمودی یکپارچه شوند.

این شرکت به تازگی اعلام کرده است که تا سال ۲۰۲۸ بیش از ۱ گیگاوات ساعت سیستم ذخیره انرژی باتری (BESS) را به اسمایل انرژی (Smile Energy) که مقر آن در آتن است، عرضه خواهد کرد و به‌عنوان توزیع‌کننده برای یونان و مناطق اطراف آن تا سال ۲۰۲۸ اقدام خواهد کرد. هدف انرژی نانوتک این است که ذخیره انرژی خود را تا ۲۰۳۰ دو برابر کرده و به ۳ گیگاوات برساند.

اسمایل انرژی به طور بالقوه از محصولات نانوتک برای توسعه BESS برای ساختمان‌های مسکونی، املاک تجاری و بخش دریایی استفاده خواهد کرد و خط لوله ۷۰۰ مگاوات ساعتی ذخیره انرژی در سراسر یونان، بلغارستان و رومانی را خواهد ساخت.

این استارت‌آپ از یک روش پردازش محلول استفاده می‌کند که به گرافن اجازه می‌دهد روی هر بستری به همراه یک مرحله فرآیند لیزری که یک فوم گرافن را تشکیل می‌دهد، پوشش داده شود. این شرکت در ابتدا از فناوری گرافن خود برای ساخت ابرخازن‌های بهتر استفاده کرده بود، اما اکنون بر روی «سوپر باتری» خود تمرکز کرده است.

انرژی نانوتک اولین و تنها تولیدکننده‌ای است که به ۹۸ درصد گرافن تک لایه رسید. جک کاوانا، مدیرعامل شرکت انرژی نانوتک گفت: «ما قبلاً با استفاده از فناوری که ظرفیت بالای باتری و عملکرد قدرت ابرخازن‌ها را در یک راه‌حل واحد دارد، ذخیره‌سازی انرژی پیشگامانه را توسعه داده‌ایم.»

عمر چرخه این باتری‌ها ۱۲۰۰ سیکل قبل از تنزل به ۸۸ درصد کارایی است. چگالی وزنی آن ۲۱۵ وات ساعت بر کیلوگرم است، در حالی که چگالی حجمی آن ۵۵۷ وات ساعت در لیتر است. محدوده دمای کارکرد از منفی۲۰ تا ۶۰ درجه سانتیگراد است.

در همین حال، نانوتک اعلام کرده است که در حال گسترش دامنه فعالیت خود با یک مرکز تولید جدید در مرکز صنعتی تاهو رنو، نوادا است. این شرکت گفته است که اولین ساختمان از دو ساختمان برنامه‌ریزی شده سالانه ۲٫۵ گیگاوات ساعت باتری تولید خواهد کرد و برنامه توسعه آن تا ۱۵ گیگاوات ساعت در چند سال آینده ادامه خواهد داشت. اولین ساختمان قرار است در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ افتتاح شود و نانوتک در حال حاضر در حال دریافت پیش سفارش باتری است. تولید محدود در سال ۲۰۲۳ آغاز می‌شود و تولید کامل آن از سال ۲۰۲۴ شروع می‌شود.