خرید لیسانس یک فناوری برای هدف‌گیری تومور با کمک سیستم ایمنی بدن

اسکنسل هولدینگز (Scancell Holdings) ، توسعه‌دهنده روش‌های ایمونوتراپی اعلام کرد که مجوز فناوری SNAPvax را از شرکت واکسیتک (Vaccitech plc) دریافت کرده است. واکسیتک یک شرکت بیودارویی در مرحله بالینی بوده که در حوزه کشف و توسعه ایمونوتراپی‌ و واکسن‌های جدید فعالیت می‌کند.

این توافق‌نامه به اسکنسل اجازه می‌دهد تا Modi-2 را با هدف آغاز فاز ۱ مطالعه بالینی در بیماران سرطانی در سال ۲۰۲۴ فرموله و تولید کند.

Modi-2 دومین محصول از پلت‌فرم Moditope این شرکت است که سیستم ایمنی را برای هدف قرار دادن دسته‌ای از تغییرات، به کار می‌گیرد. فناوری SNAPvax پپتیدها را قادر می‌سازد تا با TLR-7/8a، یک ادجوانت قدرتمند، برای ارتقای پاسخ‌های قوی سلول‌های T، ترکیب شوند. نتایج بررسی‌ها نشان داده است که این فناوری با موفقیت بر مشکلات فرمولاسیون مرتبط با آنتی‌ژن‌های پپتیدی ایمونوژن غلبه می‌کند، فرمولاسیون‌هایی که اغلب بسیار آب‌گریز هستند و چالش‌هایی را در فرآیند تولید با فرمولاسیون‌های معمولی ایجاد می‌کنند.

لیندی دورانت مدیر اجرایی اسکنسل، می‌گوید: «ما از شراکت با واکسیتک برای گرفتن دومین گزینه پلت‌فرم Moditope از طریق GMP و توسعه بالینی آتی خوشحالیم.»

وی می‌افزاید: «فن‌آوری SNAPvax با راه حل زیبا و موثر خود، روشی عالی برای فرمولاسیون واکسن Modi-2 ارائه می‌دهد. ترکیب این فناوری با تخصص ما به ما این امکان را می‌دهد که یک فرآیند تولید سریع برای Modi-2 توسعه دهیم، با این امید که بتوانیم آن را در یک مطالعه بالینی فاز ۱ در طول سال ۲۰۲۴ وارد کنیم.»

Modi-2 از SNAPvax برای هم‌رسانی آنتی‌ژن‌های پپتیدی هموسیترولینه و ادجوانت‌های TLR-7/8a در نانوذرات خودآرایی شونده که برای پر کردن سلول‌های T کشنده تومور طراحی شده‌اند، استفاده خواهد کرد. این شرکت انتظار دارد که ترکیب  Modi-2 اسکنسل با پلت فرم SNAPvax واکسیتک برای القای سلول‌های T – فناوری، منجر به یک گزینه درمانی بالقوه برتر شود.

پلت‌فرم Moditope اسکنسل نیز از Modi-1 تشکیل شده است که در حال حاضر در مرحله اول مطالعه بالینی است. Modi-1 پروتئین‌های سیترولینه را هدف قرار می‌دهد، در مقابل Modi-2 پروتئین‌های هموسیترولینه را هدف قرار می‌دهد.

هموسیترولیناسیون فرآیندی است که با مکانیسم متفاوتی در مقایسه با سیترولیناسیون اتفاق می‌افتد و بنابراین برای مجموعه‌ای متمایز از تومورهای بسیار سرکوب‌شده ایمنی قابل استفاده است. اسکنسل از درک عمیق خود از ایمونولوژی سلول T و ایمونوتراپی سرطان همراه با قابلیت‌های توسعه قوی خود استفاده می‌کند تا Modi-2 را به اعتبار بالینی برساند و به کل پلت‌فرم Moditope ارزش بیفزاید.