افت فروش تراشه ۱۶ نانومتری و پیش بینی افزایش فروش فناوری ۱۰ نانومتری

بزرگترین تولیدکننده تراشه ۱۶ نانومتری در جهان اعلام کرد که فروش این فناوری رو به کاهش بوده و درآمد این شرکت از محل فروش این فناوری نیز افت کرده است. به نظر می‌رسد که فناوری ۱۰ نانومتری در سال آینده بتواند جایگزین فناوری ۱۶ نانومتری شود.

شرکت تولید نیمه‌هادی تایوان (TSMC) بزرگترین تولید کننده تراشه در جهان از نظر درآمد است. این شرکت برای تولیدکنندگان ادوات مختلف در سراسر جهان تراشه تولید می‌کند. هر سه ماه یک بار این شرکت اقدام به انتشار آماری از درآمد و فروش خود می‌کند. در آخرین گزارشی که این شرکت ارائه کرده، درآمد حاصل از فروش فناوری ۱۶ و ۲۰ نانومتری این شرکت کاهش یافته است. لازم به ذکر است که ۲۴ درصد از درآمد کل این شرکت از محل فروش این دو فناوری تأمین می‌شود. درآمد این شرکت نسبت به سه ماهه مشابه سال گذشته میلادی ۳۱ درصد کاهش یافته است.
یکی از رسانه‌های تایوان از مدیریت این شرکت درباره این که چه اتفاقی درباره فناوری ۱۶ نانومتری افتاده، سوالاتی پرسیده است. سی سی وی، مدیرعامل شرکت TSMC، پاسخ روشن و شفافی دراین باره نداده است، در عوض او به تبیین این موضوع پرداخته که فناوری ۱۶ نانومتری موفقیت زیادی برای این شرکت تایوانی به همراه داشته است. او در ادامه افزوده است که این فناوری با نرخ بالایی در کارخانه‌ها تولید شده است.
اپل یکی از بزرگترین استفاده کنندگان فناوری ۱۶ نانومتری است که اولین مصرف کننده این فناوری نیز محسوب می‌شود. این تراشه در آیفون ۶S مورد استفاده قرار گرفت و با شروع ساخت سری جدید آیفون، باز هم استفاده از این فناوری توسط اپل شدت گرفت.
در حال حاضر اپل برای ساخت آیفون ۸ و X از فناوری ۱۰ نانومتری شرکت TSMC استفاده می‌کند. این بدان معناست که یکی از بزرگترین مشتریان فناوری ۱۶ نانومتری، در حال استفاده از فناوری ۱۰ نانومتری است که این موضوع تقاضا برای فناوری ۱۶ نانومتری را کاهش می‌دهد. با کاهش فروش فناوری ۱۶ نانومتری درآمد شرکت TSMC کاهش می‌یابد.
تنها ۱۰ درصد از درآمد شرکت TSMC در سه ماهه گذشته از محل فروش تراشه ۱۰ نانومتری بوده است و کارشناسان اعتقاد دارند که این رقم سال آینده افزایش خواهد یافت.