هند شبکه‌ای برای توسعه نانوپزشکی راه‌اندازی کرده است

دولت هند با راه‌اندازی برنامه‌ای موسوم به ISNM، محققان حوزه نانوپزشکی این کشور را برای توسعه ابزارها و روش‌های درمان با کمک فناوری‌نانو به یاری طلبیده است. این شبکه به دنبال کاهش هزینه‌های درمان و ساخت ادوات پیشرفته برای شناسایی و درمان بیماری‌ها است.

محققان چند موسسه و سازمان در هند یک پلت‌فورم عمومی ایجاد کردند که با استفاده از آن می‌توان تحقیقات در حوزه فناوری‌نانو را تسریع کرد. این کار با هدف کاهش هزینه‌ها، درمان و بهبود ادوات تشخیص طبی انجام شده‌است.
این پلت‌فورم با عنوان انجمن نانوپزشکی هند (ISNM) محققان فعال در حوزه نانوپزشکی را به گرد هم می‌آورد. یکی از بخش‌هایی که نانوپزشکی روی آن متمرکز است، ارائه راهکارهای کم خطرتر برای از بین بردن سلول‌های سرطانی است. نانوداروها می‌توانند با دوز کمتر، دارو را به‌صورت هدفمند وارد سلول‌های سرطانی کنند به طوری که اثرات جانبی کمتری دارند.
در برنامه ISNM، اعضاء روی استفاده از فناوری‌نانو برای درمان ساده‌تر و سریع‌تر متمرکز می‌شوند. دینا از مسئولان این برنامه می‌گوید: « این پلت‌فورم به اعضاء فرصت‌های تازه‌ای برای همکاری در حوزه نانوپزشکی می‌دهد. این همکاری به‌صورت ویژه موجب ارتباط میان نوآوران و پزشکان می‌شود.»
دینا می‌افزاید: « با استفاده از فناوری‌نانو در ساخت ادوات تشخیصی، می‌توان ابزارهایی تولید کرد که تنها با یک آزمایش ساده می‌توانند بیماری را شناسایی کنند در حالی که تجهیزات فعلی زمان‌بر است. این نانوابزارها دارای قابلیت شناسایی چندین میکرواورگانیسم به‌صورت هم‌زمان هستند؛ بنابراین در وقت و هزینه صرفه‌جویی می‌شود. تا پیش از این ما دارو را بدون هدف وارد بدن بیمار می‌کردیم بنابراین، دارو در تمام بدن بیمار پخش می‌شد اما با استفاده از فناوری‌نانو می‌توان دارو را به‌صورت هدفمند به نقطه مورد نظر رساند. در بخش درمان بیماری‌های قلبی و عروقی، نانوداروها قادراند تا ترکیبات بازکننده را به بخش مسدود شده در رگ‌ها برساند.»
میسرا از برجسته‌ترین جراحان هند می‌گوید: « ISNM نشریه ویژه‌ای با عنوان The Indian Journal of Nanomedicine برای خود منتشر خواهد کرد که به ارائه آخرین دستاوردهای این پلت‌فورم در حوزه نانوپزشکی خواهد پرداخت.»
اعضاء این پلت‌فورم از آخرین پروژه‌ها، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و منابع ملی و بین‌المللی در بخش نانوپزشکی از طریق این برنامه مطلع خواهند شد.