نشست کاربرد فناوری پلاسمای سرد در کاهش بار میکروبی گیاهان دارویی برگزار شد

نشست تخصصی «کاربرد فناوری پلاسمای سرد در کاهش بار میکروبی گیاهان دارویی و فرآورده‌های آن» با هدف معرفی توانمندی صنعتی فناوری پلاسما در حوزه گیاهان دارویی و چالش‌های موجود در این حوزه، روز یکشنبه هفدهم مردادماه در محل ستاد توسعه فناوری نانو برگزار شد.

نشست تخصصی «کاربرد فناوری پلاسمای سرد در کاهش بار میکروبی گیاهان دارویی و فرآورده‌های آن» با هدف معرفی توانمندی صنعتی فناوری پلاسما در حوزه گیاهان دارویی و چالش‌های موجود در این حوزه، برگزار شد. محورهای مورد بررسی در این نشست تخصصی عبارت بودند از: کاهش آلودگی‌های زیان‌آور محصولات کشاورزی، بررسی راه‌حل‌های موانع توسعه بازار صادراتی و حمایت‌های ستاد نانو از انتقال فناوری به صنعت.

در ابتدای این نشست دکتر اسدی‌فرد مدیر کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به روند شکل‌گیری ستاد نانو تصریح کرد:‌ «در ابتدای تشکیل ستاد نانو، سند ده ساله اول با هدف ایجاد توانمندی انسانی و زیرساخت‌های پژوهشی و همچنین قرار گرفتن ایران در بین پانزده کشور برتر دنیا در تمام حوزه‌های این فناوری تدوین شد، اما در سند دوم که از اواسط سال ۹۴ آغاز و تا سال ۱۴۰۴ ادامه خواهد داشت رویکرد اصلی این ستاد، توسعه صنعتی و توسعه محصولات فناوری نانو است.» وی در ادامه به ذکر مهم‌ترین فعالیت‌های ستاد نانو در ۱۰ سال گذشته پرداخت.

در بخش بعدی این نشست، دکتر رضایی رییس انجمن گیاهان دارویی کشور ضمن اشاره به مشکلات حوزه گیاهان دارویی از جمله آلودگی‌های موجود در این گیاهان، ورود و به کارگیری فناوری‌های نوین از جمله پلاسما به این حوزه را راهی برای ورود ایران به بازارهای جهانی و صادرات این محصولات دانست.

همچنین در ادامه، آقای محمد بدخش مدیر فنی شرکت دانش‌بنیان رضوان ضمن معرفی این شرکت و بیان اهداف و فعالیت‌های آن از همکاری و عقد قرارداد با شرکت FEMTO SCIENCE  کره‌جنوبی، جهت ساخت و تولید انواع سیستم‌های پلاسما خبر داد که تعداد قابل توجهی از این دستگاه‌ها به مراکز دانشگاهی، پژوهشی و صنعتی دنیا صادر شده است. وی در ادامه به معرفی این دستگاه‌ها، بیان ویژگی‌ها و نحوه کار با آنها پرداخت.

در پایان این نشست تخصصی، حاضران در این نشست که نمایندگانی از مراکز دانشگاهی، تحقیقاتی و شرکت‌های فعال در حوزه گیاهان دارویی بودند، سوالات و چالش‌های خود را در خصوص مطالب مطرح شده بیان‌کردند که از جمله موارد مطرح شده می‌توان به نکات زیر اشاره نمود:

– مدت زمان قرارگیری گیاه در دستگاه پلاسما
– نحوه و میزان از بین رفتن آلودگی گیاهان دارویی با قرارگیری در دستگاه پلاسما
– چگونگی صادرات به کشورهای خارجی با توجه به قرار گرفتن کشور در شرایط تحریم در چندسال گذشته
– قیمت تمام شده و هزینه استفاده از دستگاه‌های پلاسما
– ارتباط فناوری پلاسما با فناوری نانو
 
شایان ذکر است، نشست تخصصی «کاربرد فناوری پلاسمای سرد در کاهش بار میکروبی گیاهان دارویی و
فرآورده‌های آن» با هدف معرفی توانمندی صنعتی فناوری پلاسما در حوزه
گیاهان دارویی و چالش‌های موجود در این حوزه، روز یکشنبه هفدهم مردادماه ۹۵ در
محل ستاد توسعه فناوری نانو برگزار شد.