بازدید یک گروه تجاری و پزشکان هندی از دستاورد پژوهشگران ایرانی در درمان سرطان پستان

یک هیئت متشکل از سرمایه‌گذاران و جراحان هندی از دستگاه CDP در بیمارستان امام خمینی(ره) بازدید کردند و نشستی با دکتر عبدالاحد فناور این دستگاه داشتند. این هیئت تصمیم دارد از این دستگاه و فناوری پژوهشگران در ده بیمارستان‌‌ استفاده کند.

هانی شعشعانی مدیرعامل شرکت نانو حسگر سازان سلامت آریا در حاشیه این نشست علمی و تجاری گفت: «طی بازدیدی که در نمایشگاهی بین‌المللی داشتیم با این گروه هندی آشنا شدیم و پس از ارائه‌ی این محصول فناورانه از این هیئت دعوت به عمل آوردیم تا در سفری به ایران از نزدیک با عملکرد این محصول آشنا شوند.»

دستگاه CDP چیست؟ پس از حذف توده‌ی اصلی سرطانی از بافت پستان حین جراحی، پزشکان باید به این سوال پاسخ دهند که سلول‌های سرطانی تا کجا پیش رفته‌اند؟ به بافتی که در حاشیه‌ی تومور اصلی بوده است و امکان حضور سلول سرطانی در آن وجود دارد، مارجین‌های سرطانی گفته می‌شود. تشخیص مارجین و حذف ضایعات سرطانی در آن‌ها یک از معضلات بزرگ جراحان است.

در روش‌های متداول برای تشیخص مارجین‌ها از روش فروزن پاتولوژی استفاده می‌شود و حدود یک ساعت برای ارزیابی مارجین‌ها زمان لازم است؛ دکتر عبدالاحد پژوهشگر ایرانی و همکارانش با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو موفق به ایجاد فناوری تشخیص مارجین‌های سرطانی و تولید دستگاه CDP شدند که زمان تشیخص را به ۱۵ ثانیه کاهش می‌دهد. حساسیت این دستگاه بیش از ۹۷% گزارش شده است. حدود دو سال است که جراحان داخلی از این دستگاه و فناوری استفاده می‌کنند.

مهرداد رحمتی مدیرعامل مجموعه فناوری بیمارستانی و برگزارکننده‌ی این نشست گفت: «هدف از برگزاری این نشست ارائه توانمندی جمهوری اسلامی ایران به دیگر کشورها و تثبیت جایگاه علمی ایران در سطح جهانی است. وی افزود استقبال این هیئت از دستاورد پژوهشگران ایرانی باورنکردنی بود‌. برنامه‌ی فروش این دستگاه به این مجموعه بصورت پلکانی خواهد بود و در ابتدا ۱۰ عدد از این دستگاه در ۱۰ بیمارستان‌‌ هند مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در مراحل بعدی تعداد دستگاه مورد استفاده افزایش خواهد داشت و نهایتا چند صد دستگاه در اختیار کشور هند قرار خواهد گرفت.»

سید روح‌الله میری جراح فوق تخصص سرطان و رییس موسسه سرطان دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: «طبق مقالاتی که ما در مجلات معتبر به چاپ رسانده‌ایم، دقت دستگاه CDP (تشخیص حاشیه‌ای تومورهای بدخیم) هم اندازه یا کمی بیشتر از روش متداول فروزن سکشن است. در روش فروزن سکشن جراحان حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت منتظر نتیجه خواهند بود. این انتظار باعث افزایش مدت بیهوشی بیماران و متعاقبا کاهش سرعت عمل و هزینه جراحی می‌شود. درحالیکه دستگاه CDP نهایتا طی یک الی دو دقیقه جواب مورد نظر را به جراحان ارائه می‌دهد. دکتر میری از اینکه سایر کشورها به علت تحریم نمی‌توانند از این دستاورد پژوهشگران ایرانی استفاده کنند ابراز تأسف کرد و آینده‌ی بسیار روشنی برای این دستاورد متصور شد.»