همکاری شرکت‌ها برای تدوین استانداردهای مربوط به گرافن

شرکت میتو متریال سلوشنز (Mito Material Solutions) که در حوزه مواد شیمیایی تخصص دارد و شرکت کاردی بیو (Cardea Bio) با همراهی موسسه ملی استاندارد (NIST) به تازگی از پیشرفت قابل توجه برای استانداردسازی گرافن خبر دادند.

برت گلداسمیت، مدیر ارشد فناوری  کاردی بیو، اخیراً از جلسه سازمان استاندارد بین‌المللی (ISO) که در آزمایشگاه ملی فیزیکی بریتانیا (NPL) برگزار شد، بازگشته است. در این جلسات گام‌های موثری برای تدوین استانداردهای مربوط به مواد گرافنی برداشته شده است.

گلداسمیت می‌گوید: «ما آینده روشنی را برای ابزارهای تشخیصی مبتنی بر الکترونیک گرافنی می‌بینیم، اما منتظر آینده نیستیم بلکه آن را محقق می‌کنیم! نتایج این جلسات اخیر به معنای قابلیت اطمینان بیشتر در صنعت مواد گرافن است. به همین دلیل است که ما متعهد به حمایت از گروه مشاوره فنی (TAG) به ISO TC 229 هستیم.»

استانداردسازی توسط کارکنان تیم مشخصات فنی گرافن NIST، از جمله دانشمند ارشد دکتر آنجلا هایت واکر، پشتیبانی می‌شود. گرافن نقش مهمی در صنایع مختلف خواهد داشت.

دکتر واکر می گوید: «تدوین استانداردها مطمئناً سرعت توسعه گرافن را تسریع خواهد کرد. رهبری صنعتی آمریکا در توسعه استانداردها برای فناوری‌های نوظهور حیاتی است. وجود شرکت‌های آمریکایی مانند میتو متریال سلوشنز و کاردی بیو در مورد استانداردها نشان‌دهنده آستانه بلوغ جدیدی برای صنعت گرافن در آمریکا است.»

سندی با عنوان «چارچوب طبقه‌بندی برای مواد دوبعدی مرتبط با گرافن» در اوایل بهار ۲۰۲۳ از مرحله اولیه وارد پروژه مشخصات فنی رسمی شده است.

لو ساردو خاطرنشان می کند: «محصول شاخص ما، E-GO، افزودنی است که در موادی مانند ترموپلاستیک‌های تقویت شده با الیاف و ترموست‌ها برای بهبود عملکرد در کاربردهای کامپوزیت در چندین صنعت استفاده می‌شود. برای اینکه بتوانیم به بازارهای در حال رشد خدمت کنیم، باید مقادیر فزاینده‌ای از مواد را تحویل دهیم و در عین حال الزامات ثبت EPA/TSCA را نیز برآورده کنیم. به‌عنوان مصرف‌کننده گرافن، باید بتوانیم اطمینان حاصل کنیم که موادی که استفاده می‌کنیم مطابق با مشخصات، سازگار و مطابق با استانداردهای نظارتی هستند.»

کمیته فنی ISO (TC) 229 روی فناوری نانو تمرکز دارد. گروهی از افرادی که در این کمیته بر روی استانداردهای گرافن کار می‌کنند شامل ترکیبی از افراد حاضر در صنعت، دانشگاه و دانشمندان آزمایشگاه‌های دولتی با سوابق و دیدگاه‌های فنی مختلف است که به عنوان بخشی از مؤسسه استانداردهای ملی آمریکا (ANSI) کار می‌کنند.