اثر ایجاد آلرژی نانوذرات معدنی در صنعت مواد غذایی باید بررسی شود

نانوذرات معدنی می‌توانند از سد جفت عبور کرده و وارد شیر مادر می‌شوند و خطر آلرژی غذایی را در نوزادان افزایش دهند.

فناوری نانو از طریق پیشرفت در روش‌های تولید و فرآوری، با هدف ایجاد محصولات ایمن‌تر و سالم‌تر، بر صنعت مواد غذایی تأثیر زیادی گذاشته است. با این وجود، استفاده از نانوذرات در محصولات فیتوزیتی، مواد افزودنی مواد غذایی و در بسته‌بندی‌های مواد غذایی ممکن است منجر به انتقال نانوذرات به انسان شود.

بررسی‌های انجام شده توسط محمد عیسی و همکارانش از Université Paris-Saclay هشدار می‌دهد که عواقب ناخواسته به دلیل استفاده از نانوذرات در تولید مواد غذایی ممکن است در کمین سلامت کودکان و نوزادان باشد. این بررسی شواهدی را ارائه می‌دهد که نشان می‌دهد نانوذرات می‌توانند از سد جفت عبور کرده و جنین را در معرض خطر بیشتری از آلرژی غذایی بالقوه خطرناک قرار دهند.

دکتر کرین آدل-پویت، گفت: «با توجه به خاصیت ایمنی و زیست محیطی نانوذرات، قرار گرفتن در معرض آن‌ها ممکن است میکروبیوتای میزبان را مختل کند و ممکن است با سد روده و توسعه سیستم ایمنی ناشی از روده در جنین و نوزاد تداخل داشته باشد. این موضوع ممکن است با بیماری همه‌گیر اختلالات مرتبط با ایمنی در کودکان، مانند آلرژی غذایی ارتباط داشته باشد.»

آلرژی غذایی هنگامی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن بیش از حد به پروتئین‌های موجود در مواد غذایی واکنش نشان دهد. آلرژی غذایی روی ۲-۵ ٪ از بزرگسالان و ۶-۸ ٪ از کودکان تأثیر می‌گذارد و شیوع آن در دهه‌های اخیر به شدت افزایش یافته است. ما می‌دانیم که عوامل محیطی نقش مهمی در رشد آلرژی دارند و شیوع بالاتر در کودکان نشان می‌دهد که عوامل محیطی در اوایل زندگی احتمالاً مهم هستند. شیوه‌های رژیم غذایی و محیط زیست بر سلامت روده در کودکان خردسال تأثیر می‌گذارد و محرومیت از میکروبیوتای روده و طیف گسترده‌ای از پروتئین‌های رژیم غذایی می‌تواند بر رشد تحمل خوراکی تأثیر بگذارد. برای درک اینکه چگونه نانوذرات می‌توانند این تعادل ظریف را مختل کنند‌، این تیم روی سه افزودنی حاوی نانوذرات متمرکز شده است که به‌طور مرتب در مواد غذایی یافت می‌شوند. آدل توضیح داد: «چنین عواملی می‌توانند از سد جفت عبور کرده و سپس به جنین در حال رشد برسند.»

در حالی که عبور نانوذرات از جفت در جوندگان نشان داده شده است، همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مواد افزودنی از جفت در انسان نیز عبور می‌کنند. نانوذرات در روده جذب نمی‌شوند بلکه در آنجا جمع می‌شوند و با تغییر تعداد گونه‌های موجود و نسبت آن‌ها بر باکتری‌های موجود در میکروبیوم روده تأثیر می‌گذارند. با توجه به شواهدی که در مورد اهمیت میکروبیوم روده در توسعه سیستم ایمنی بدن به دست آمده، این روند منجر به آلرژی می‌شود. نانوذرات همچنین بر سد روده اپیتلیوم تأثیر می‌گذارد، که یکی دیگر از مؤلفه‌های اساسی واکنش سالم به پروتئین‌های رژیم غذایی است.

آدل هشدار داد: «تأثیر چنین مواجهه‌ای بر توسعه آلرژی غذایی تا به امروز ارزیابی نشده است. بررسی ما نیاز فوری محققان برای ارزیابی خطر مربوط به قرار گرفتن در معرض نانوذرات معدنی موجود در مواد غذایی و تأثیر آن بر سلامت کودکان را برجسته می‌کند.»