سرطان معده در موش‌ها، بدون عود مجدد، کاملا درمان شد

با همکاری شرکت آسترازنکا، محققان روش درمانی ارائه کردند که روی موش‌ها بسیار موثر بوده است. در این روش با کمک نانوذرات و ترکیبات مهندسی شده، محققان دارویی ساختند که سرطان معده را در موش‌ها از بین می برد، بدون این که عود مجدد در آن‌ها دیده شود.

با همکاری صنعت و دانشگاه، یک روش درمانی جدید برای مقابله با سرطان ارائه شده است، که در آن ترکیب قطعات آنتی‌بادی با نانوذرات مهندسی شده مولکولی، سرطان معده را به طور دائم ریشه کن می‌کند.

نتایج این تحقیق، ماحصل بیش از پنج سال همکاری بین دانشگاه کرنل، مرکز سرطان یادبود  MSKCC و شرکت آسترازنکا (AstraZeneca) است.

دکتر میشل بردبری، سرپرست این تحقیق و مدیر تصویربرداری حین عمل و استاد رادیولوژی دانشگاه کرنل می‌گوید: «من قبلاً نتایج جالبی در تحقیقات حوزه سرطان دیده بودم، اما هرگز چیزی را ندیدم که بتواند تومور را از بین ببرد.»

درمان‌های هدفمند سرطان مانند روش‌های درمانی آنتی‌بادی و نانوذرات به دلیل محدودیت‌های هر کدام ار روش های درمانی، استفاده بالینی از آنها را به شدت محدود می‌کنند، اما این روش درمانی جدید که محققان آن را Cornell Prime Spots یا نقاط C، می‌نامند بهترین ویژگی‌های هر دو فناوری را با هم ترکیب کرده و یک سیستم قدرتمند مؤثر ارائه می‌دهد.

نانوذرات سیلیس با ابعاد ۶ نانومتر، به اندازه کافی کوچک هستند که به تومورها نفوذ کنند و با خیال راحت از اندام‌هایی که به بدن تزریق می‌شوند عبور کنند.

دراین کار مشترک با شرکت آسترازنکا؛ محققان در جستجوی نسخه درمانی جدید و مهندسی شده از این ترکیب بودند. قطعات  مهندسی شده توسط شرکت آسترازنکا، به طور موثری نقاط C و پروتئین HER2 مرتبط با سرطان معده را هدف قرار می‌دهند. این امر نانوذرات را قادر می‌سازد تا حدود پنج برابر بیشتر از آنتی‌بادی‌ها، داروهای بیشتری را با خود به همراه داشته باشند.

محصول نهایی نسخه‌ای از نقاط C، مسلح به قطعات آنتی‌بادی هدفمند سرطان و یک بار بزرگ دارویی بود که همه در یک ابزار درمانی زیر ۷ نانومتر بسته‌بندی شده بودند.

نتایج بررسی‌ها نشان داد که استفاده از این فناوری، موش‌های مبتلا به سرطان معده را که سه دوز درمانی از آنها را دریافت کردند، کاملا بهبود می دهد. این درمان نه تنها بیماری را در هر موش از بین برد، بلکه پس از نزدیک به ۲۰۰ روز هیچ مدرکی مبنی بر عود تومور وجود نداشت.

این گروه تحقیقاتی یک شرکت نوپا برای کمک به بازاریابی این فناوری تأسیس کرده‌اند.