نتیجه همکاری چند شرکت و مرکز تحقیقاتی: تشخیص همزمان پروتئین و RNA

با همکاری شرکت زیمنس، شرکت پاراگراف، دارپا و چند مرکز تحقیقاتی دیگر، به تازگی زیست‌حسگر نانویی ساخته شده که به‌طور همزمان می‌تواند سیگنال‌های مربوط به پروتئین و RNA را شناسایی کند. این گروه از این نانوزیست‌حسگر برای تشخیص سیگنال‌های زیستی پروتئین و RNA کرونا استفاده کردند و با موفقیت آن را شناسایی کردند.

خانم دکتر کیانا آران، مدیر ارشد نوآوری در شرکت پاراگراف گفت: «داشتن پلت‌فرم فناوری واحد که می‌تواند همزمان پروتئین و آنالیت‌های DNA/RNA را در یک دستگاه در مقیاس کوچک شناسایی کند، یک پیشرفت تکنولوژیکی بزرگ است. اگرچه در ابتدا این فناوری برای تشخیص عفونت‌های ویروسی استفاده می‌شود، اما با گذشت زمان برای انواع دیگر بیماری‌ها نیز قابل استفاده خواهد بود.»

دکتر سایمون توماس، مدیرعامل پاراگراف، افزود: «این پروژه در طول همه‌گیری کووید-۱۹ برای تقویت فناوری‌هایی که می‌توانند به سرعت برای شناسایی بیماری‌های جدید به کار گرفته شوند، آغاز شد و یک پلت‌فرم تشخیص مراقبت چندگانه انعطاف پذیر برای هر بیماری در همه‌گیری آینده خواهد بود. با شرکا دیگر در این پروژه، تیم ما در سن دیگو این پروژه را با موفقیت انجام داد و هدف تعیین شده توسط دارپا را به انجام رساند. مهمتر از آن، این پیشرفت جدید همراه با توانایی منحصر به فرد پاراگراف برای تولید انبوه الکترونیک مبتنی بر گرافن با فرآیندهای نیمه‌هادی استاندارد، نشان‌دهنده آغاز یک راه جدید است. راهنمایی برای آنچه که در آزمایش‌های بخش سلامت امکان‌پذیر است.»

دکتر تام ویلسون از شرکت پاراگراف می‌گوید: «تا این مرحله، PCR پایه اصلی تشخیص DNA/RNA بوده است که در هر مقیاسی انجام می‌شود. با این حال، این فناوری به عنوان یک منبع مراقبتی مناسب یا سریع در دسترس همه نبوده است. همراه با آن، آزمایش‌های جریان جانبی آنتی‌بادی/آنتی ژن هستند. ابزارهای پیشرو برای تشخیص سریع پروتئین، به تنهایی نمی‌توانند دقت PCR را در سطح آزمایشگاهی ارائه دهند. نتیجه این پروژه نشان‌دهنده نسل اول یک پلتفرم مولتیومیک جدید است که  با دقت بالا می‌تواند سطح جدیدی از تشخیص بیماری را ایجاد کند.»

روش مولتیومیکس جدید پاراگراف بر اساس پلتفرم BPU (واحد پردازش سیگنال زیستی) آنها است و در حال حاضر فقط برای استفاده تحقیقاتی در دسترس است. این شرکت فعالانه به دنبال همکاری برای توسعه برنامه‌های کاربردی جدید بر روی این پلت‌فرم است.