پدیده شمس ایرانیان: در نمایشگاه نانو، به‌دنبال هم‌افزایی با شرکت‌ها هستیم

مدیر فنی شرکت پدیده شمس ایرانیان، یکی از اهداف این شرکت از حضور در نمایشگاه ایران‌نانو ۱۴۰۲ را تعامل با دیگر شرکت‌ها و هم‌افزایی در توسعه فناوری عنوان کرد. به گفته مهندس کرمی، شرکت پدیده شمس ایرانیان سال گذشته در نمایشگاه موفق به بازاریابی برای فروش محصولات خود شد و در نمایشگاه سال جاری نیز امیدار است که بتواند با معرفی بهتر محصولات خود، مشتریان جدیدی را پیدا کند.

اصغر کرمی، مدیر فنی شرکت پدیده شمس ایرانیان می‌گوید: « سال گذشته در نمایشگاه نانو ارتباطی با یکی از شرکت‌ها گرفتیم که در نهایت چند ماه قبل این تعامل تبدیل به یک قرارداد فروش شد. امسال نیز توسعه بازار را هدف قرار داده‌ایم و همچنین به دنبال هم‌افزایی با شرکت‌های دیگر برای توسعه فناوری هستیم.»

مهندس کرمی درباره محصولات این شرکت می‌گوید: « از سال ۱۳۸۸ فعالیت خود را روی تولید نانومواد سیلیکا آغاز کردیم که در نهایت موفق به تولید انبوه سیلیکای کلوئیدی شدیم که محلول در آب است. کاربرد عمده این نانوماده در ریخته‌گری دقیق و ادوات سرامیکی است  و در حال حاضر ۱۵ شرکت در این حوزه مشتری این محصول ما هستند. هر چند دامنه استفاده از این ماده به این حوزه محدود نمی شود و در بخش‌هایی نظیر رنگ، کاتالیست و تصفیه آب کاربرد دارد.»

وی افزود: «محصول دیگری به نام سیلیکای رسوبی هم داریم که به صورت پودری است، اجزاء سازنده آن نانومتری است اما به هم می‌چسبند و ساختارهای میکرونی ایجاد می‌کنند. این پودر در صنعت آرایشی بهداشتی، پرکننده تایر، آنتی بلاک‌ها و مات کننده استفاده می‌شود. تولید صنعتی این ماده به زودی آغاز خواهد شد.»

مهندس کرمی می‌گوید: «هدف بعدی ما تولید سیلیکا رسوبی آب‌گریز است، محصول فعلی ما سیلیکای رسوبی آب‌دوست بوده، اما در برخی کاربردها نیاز به خاصیت آب‌گریزی است.»

لازم به ذکر است سیلیکا به‌عنوان یک پیش ماده پرکاربرد در بسیاری از کاربردهای صنعتی مورداستفاده قرار می‌گیرد. در صنعت ساخت‌وساز برای افزایش دوام و استحکام بتن، بهبود عملکرد سیمان و تقویت زمین، در صنعت ریخته‌گری برای افزایش دقت، استحکام، ایمنی و اطمینان در صنعت ریخته‌گری از قبیل ریختگی دقیق و مواد نسوز، در صنعت صیقل‌کاری برای ایجاد سطوح صاف و تقریباً بی‌عیب بر روی نیمه‌رساناهای سیلیکونی، ویفرهای یاقوت کبود و لنزهای اپتیکی، در صنعت لایه‌نشانی برای روکش کردن چوب، پوشش‌های مقاوم در برابر سایش، پوشش‌های عایق و غیرآلی، پوشش‌های غیرچسبناک، صنعت کاغذ، جوهرافشان و عکاسی، رنگ‌دانه و پرکننده، فیلم‌های پلاستیکی، پوشش‌های محافظ و تزیینی است که منجر به بهبود سختی و دوام و بهبود خواص ضدلک پوشش‌ها استفاده می‌شود. علاوه بر کاربردهای ذکر شده سیلیکا می‌تواند در صنعت چسب‌سازی، تصفیه آشامیدنی‌ها، کاتالیست‌ها، باتری‌های ژله‌ای و AGM، نساجی، مواد تمیزکننده و تصفیه آب به‌کار رود.