کاهس ریسک ورود به حوزه نانو با ارائه خدمات «رینکست» در چهاردهمین نمایشگاه فناوری نانو

در چهاردهمین نمایشگاه فناوری نانو در غرفه ستاد ویژه نانو و میکرو در سالن ملل شرکت‌های صنعتی و دانش‌بنیان با  برنامه حمایتی «رینکست» آشنا می‌شوند.

به گزارش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و میکرو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برنامه  «رینکست» یکی از برنامه‌های حمایتی کارگروه صنعت ستاد ویژه  توسعه فناوری نانو است که تسهیلات مادی و حمایت‌های معنوی را به صاحبان صنایع ارائه می‌کند تا ریسک ورود به حوزه نانو به‌طور ویژه در فرایند تحقیق و توسعه برایشان کاهش پیدا کند.

این حمایت‌ها به قصد تقویت ظرفیت‌های درونی شرکت‌ها به آن‌ها ارائه می‌شود تا بتوانند با فرایند توسعه و تحقیقات، زایش و آفرینش مبدعانه محصولات نانومحور را از درون مجموعه خود شاهد باشند.

به گفته مریم نوقابی کارشناس بهش رینکست در نمایشگاه نانو، مهمترین بخش حمایتی رینکست ارائه تسهیلات مالی در قالب وام کم‌بهره است.

وی ادامه داد: همچنین با قرار دادن معیارهای ارزیابی تشویقی در این برنامه این امکان فراهم می‌شود تا شرکت‌ها در صورت پیشرفت در مراحل تحقیق و توسعه، اخذ مجوزهای مربوطه برای تایید نانومقیاس بودن محصول یا پرتوتایپ نهایی و در نهایت تجاری‌سازی محصول درصدی از تسهیلات را به صورت بلاعوض دریافت کنند یا بازپرداخت وام با بهره کم‌تری صورت گیرد.

نوقابی با بیان اینکه در حال حاضر تسهیلات ارائه شده با بازپرداخت ۱۶درصد ارائه می‌شود افزود: در این طرح از محصولات نانو محور در حوزه‌های ساخت و ساز، خودروسازی، حمل و نقل، سلامت، پتروشیمی، مواد و متالوژی، نساجی، انرژی و ذخیره‌سازی، کشاورزی و صنایع غذایی، آب و محیط زیست، لوازم خانگی، چاپ و بسته‌بندی، تجهیزات، پلیمر، رنگ و کامپوزیت پذیرش و حمایت می‌شود.

وی یادآور شد: همچنین رینکست حمایت‌های معنوی خود را  در قالب مشاوره در راستای انتخاب محصول، راهبری در جهت توسعه محصول، امکان اخذ مجوز دانش‌بنیان محصولات دارای تکنولوژی بالا نانویی و امکان اضافه شدن به وندور لیست محصولات دانش‌بنیان نانویی در سایت نانو  به شرکت‌های علاقه‌مند ارائه می‌کند.