سنجش اکسیژن با حسگر فوتونیک پایش پیوسته اکسیژن

امیرحسین مرادی و سپیده دلاوری دانشجویان فوتونیک دانشگاه خوارزمی در یک کار دانشجویی همراه با استاد حیدری موفق به طراحی و ساخت حسگر فوتونیک پایش پیوسته اکسیژن شدند.

به گزارش ستاد نانو، امیرحسین مرادی در خصوص دستگاه ارائه شده در چهاردهمین نمایشگاه فناوری نانو در بخش غرفه ستاد اپتیک و کوانتوم افزود: این محصول یک سنسور اکسیژن است که می‌تواند اکسیژن محیط‌های مختلف آبی و هوا را اندازه‌گیری کند.

وی ادامه داد: این دستگاه با ال‌ای‌دی‌هایی که در دستگاه است با پالس‌هایی که می‌زند ماده حساس به اکسیژن را برانگیخته می‌کند و با اندازه‌گیری تابشی که از ماده حساس به اکسیژن حاصل می‌شود با اندازه‌گیری آن میزان اکسیژن را اندازه‌گیری می‌کند.

وی ادامه داد: دقت این سنسور یک دهم پی‌پی‌ام هست که از بازده صفر تا ۱۲ پی‌پی‌ام را اندازه‌گیری می‌کند.

مرادی گفت: حسگرهای دیگر الکتروشیمیایی بودند و نیاز به کالیبراسیون مرتب دارند که برای این امر باید هم هزینه و وقت زیادی را صرف کرد، علاوه بر آن خود حسگرها چون الکتروشیمیایی هستند، مصرف اکسیژن دارند و این امر برای اندازه‌گیری پیوسته خوب نیست.

وی بیام کرد: در حالی که این سنسور هیچ مصرفی ندارد و نیاز به کالیبراسیون ندارد و یک بار کالیبره می‌شود و اندازه‌گیری را از صفر تا صد انجام می‌دهد.

این دانشجویان اشاره به اینکه این محصول تجاری‌سازی شده است افزود: نمونه داخلی این محصول وجود ندارد و نمونه خارجی آن نیز شبیه به این محصول فناورانه هست.

وی در خصوص کاربرد این محصول افزود: این محصول در پزشکی، صنعت بسته‌بندی غذایی، پرورش آبزیان در حوضچه‌ها کاربرد دارد.

چهاردهمین نمایشگاه فناوری نانو از ۱۳ تا ۱۶ آبان‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برگزار شد.