تاکید بر لزوم تولید متن‌های دقیق و فرار از دام سوژه‌های قلّابی

اعضای دفاتر استانی هنر و ادبیات پیشرفت حوزه هنری انقلاب اسلامی پس از بازدید از چهاردهمین نمایشگاه فناوری نانو با دبیر ستاد نانو گفت‌وگو کردند.

در این جلسه گفت و گو اعضای دفاتر لرستان، هرمزگان، سمنان، ارک، چهارمحال و بختیازی، کرمان، فارس و خوزستان حضور داشتند. در ابتدای این نشست آقای مجید مالکی مسئول دفاتر هنر و ادبیات پیشرفت بیان کرد که تاکنون در ۹ استان گیلان، فارس، آذربایجان شرقی، سمنان، مرکزی، لرستان، چهارمحال بختیاری، خوزستان و هرمزگان دفاتر پیشرفت فعالیت خود را آغاز کرده‌­اند. مالکی گفت مساله این دوستان روایت قصه­‌های پیشرفت در حوزه­‌های مختلف است. از سیاست‌گذاری گرفته تا صنعت و شرکت­‌های دانش‌­بنیان، دوستان با سوژه‌­های مختلفی در ارتباط هستند و لذا آستین هر یک از این دوستان پر از موضوعاتی متنوع از حوزه­‌های مختلف است. بازدید از نمایشگاه نانو هم از این جهت می­‌تواند برای اعضای این دفاتر جذاب باشد که می‌­توانند بازو­های روایی نانو و قصه­‌های نانو در کشور باشند. در حال حاضر خروجی اصلی این دفاتر در گام اول ادبیات است، یعنی کتاب، مجله و یادداشت‌­های ژورنالیسی و قصه. بر مبنای این قصه­‌های کمیک موشن و سایر آثار هم تولید می­‌شود.


آقای دکتر احمدوند ضمن خوشامدگویی به اعضای دفاتر پیشرفت حوزه هنری گفت: مجموعه ما و شخص من سال­‌ها دغدغه تولید محتوا برای روایت و ترویج مسیر توسعه فناوری در کشور را داشته‌­ایم، لذا فضای فکری و دغدغه‌­های ذهنی مشابهی داریم. او گفت: متاسفانه ما در رسانه، معمولا روایت نداریم و به خبر انجام یک کار بسنده می‌­کنیم و از یک موفقیت داستانی ارائه نمی­‌کنیم. دبیرستاد نانو افزود که دغدغه شما را ارزشمند و دارای برکات دنیوی و اخروی می­‌دانم و معتقدم پایه این کار متن است. متن نه فقط در موضوع روایت و داستان که در سیاست‌گذاری و توسعه فناوری هم مبنای اساسی است. جایی که متن خوبی داریم، کار خوب هم انجام می­‌شود و جایی که متن نداریم، درگیر ظواهر و رنگ و لعابی می­‌شویم که حاوی پیام و محتوای چشم­گیری نیست. البته تولید متن سخت­‌ترین بخش کار هم هست. او در ادامه با اشاره به اهمیت موضوع اعتبارسنجی سوژه‌­های روایت پیشرفت گفت: گاهی سوژه­‌هایی که بیشتر و بلند­تر حرف می­‌زنند و خودشان را ارائه می­‌کنند، راویان را به دام می­‌اندازند. کسانی که نبض رسانه را خوب می‌­دانند، جوری حرف می­‌زنند که راوی را جذب می‌­کنند. این باعث می­‌شود که کتابی تولید شود که گرچه ظاهر خوبی دارد، اما حرف روایت شده اصلا واقعیت ندارد. ما باید عمیق باشیم و راه را بر مدعیان دروغین پیشرفت ببندیم. یکی از راه­‌هایی که به ما کمک می­‌کند که از این آسیب جلوگیری کنیم این است که یک موضوع یا فرد را از زبان چند نفر بشنویم و خودمان را به روایتی یکتا از یک موضوع محدود نکنیم. شاید کسی باشد که نسبت به آن فرد یا موضوع انتقاداتی وارد کند که خوب است حتما آن را هم بشنویم. دبیر ستاد نانو گفت: ما هم در گذشته برنامه­‌هایی برای روایت نانو داشته‌­ایم و علاقه‌­مندیم کار­های مشترکی را با دفاتر استانی روایت پیشرفت تعریف کنیم و شاهد روایت بهتر بخش‌­های مختلف توسعه فناوری نانو در کشور باشیم.
در ادامه این دیدار اعضای دفاتر لرستان، هرمزگان، سمنان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، کرمان، فارس و خوزستان از فعالیت­‌های انجام شده از جمله ساختارسوژه‌­یابی  توضیح مختصری ارائه کرده و نظر خود را درباره نمایشگاه نانو بیان کردند.
در پایان زمینه­‌های همکاری مشترک بررسی و بنا شد با استفاده از ظرفیت دفاتر پیشرفت، روایت عمیق و دقیقی از توسعه فناوری نانو در حوزه دانش‌­آموزی و دانشگاهی و توسعه فناوری و محصولات تولید و ارائه شود.