شاید دیگر نیاز به تزریق نانوذرات سیلیکا نباشد؛ از راه دهان نیز قابل جذب هستند

شاید دیگر نیاز به تزریق نانوذرات سیلیکا نباشد؛ از راه دهان نیز قابل جذب هستند

نانوذرات فلورسنت هیبریدی سیلیکا با ساختار هسته-پوسته، معروف به Cornell Prime Dots یا C’Dots، از جمله نانوحامل‌های درمانی هستند که تصور می‌شد فقط با تزریق در بدن دوام دارند، اما تحقیقات جدید محققان دانشگاه کرنل نشان می‌دهد که این نانوحامل‌ها را می‌توان به صورت خوراکی نیز مصرف کرد.

اولریش ویزنر از دپارتمان علوم و مهندسی مواد در دانشگاه کرنل، می‌گوید: «از آنجایی که این ذرات بسیار کوچک هستند، ما همیشه فکر می‌کردیم که ممکن است در دستگاه گوارش جذب شوند. این ذرات به صورت آزمایشگاهی نزدیک به دو دهه پیش در همین آزمایشگاه توسعه یافته است.»

ویزنر گفت: «بیماران احتمالاً ترجیح می‌دهند قرص‌ها را به صورت خوراکی مصرف کنند تا اینکه مجبور شوند برای تزریق به بیمارستان مراجعه کنند. بیشتر درمان‌های فعلی سرطان با تزریق انجام می‌شود. بنابراین انگیزه برای حل این مسئله به وضوح وجود دارد.»

علاوه بر پتانسیل تجویز خوراکی C’Dots برای سرطان و سایر روش‌های درمانی، این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که خود سیلیس در ابعاد بسیار کوچک می‌تواند مزیت‌هایی برای سلامتی داشته باشد. سیلیس فراوان ترین اکسید در پوسته زمین است و در لوبیا سبز، موز و سبزی‌های برگ‌دار یافت می‌شود.

ویزنر گفت: «سیلیس فوق‌العاده کوچک ممکن است در واقع یک ماده طبیعی باشد که از طریق جذب روده‌ای در طی میلیون‌ها سال تکامل در حیوانات در گردش بوده باشد و بنابراین ممکن است مانند مقادیر کم آهن، مس، کلسیم، منیزیم و سایر مواد معدنی برای سلامتی ما مهم باشد.»

C’Dots در پزشکی کاربردهای متنوعی دارند که از جمله می‌تواند به القای برنامه مرگ سلولی در سلول‌های سرطانی اشاره کرد. آخرین پیشرفت C’Dot در اوایل سال جاری رخ داد، زمانی که ترکیب قطعات آنتی‌بادی و یک دارو با این نقاط به‌طور دائمی سرطان معده را در موش‌های تحت درمان درمان کرد.

تجویز خوراکی C’Dots با مشکلاتی روبرو است. گروه ویزنر آزمایش‌های متعددی را بر روی این نانوذرات (بدون دارو) با اندازه‌های مختلف، از ۵ تا ۵۰ نانومتر انجام دادند و دریافتند که ذرات زیر ۲۰ نانومتر دارای نفوذپذیری کافی برای عبور از طریق لایه مخاطی و اپیتلیوم برای مصرف خوراکی هستند.

مقاله مربوط به این یافته در مجله Advanced Materials منتشر شده است.