ششمین همایش بین المللی و کارگاه‌های تخصصی علوم و فناوری نانو برگزار شد

ششمین همایش بین المللی و کارگاه‌های تخصصی علوم و فناوری نانو برگزار شد

ششمین همایش بین المللی و کارگاه‌های تخصصی علوم و فناوری نانو روز چهارشنبه دوم اسفند ۱۴۰۲ در دانشگاه خلیج فارس با حضور اساتید، دانشمندان و متخصصین حوزه علوم و فناوری نانو آغاز به کار کرد.

برای این رویداد، ۳۳۵ مقاله ارسال شد، که ۲۶۰ مقاله پذیرش مورد پذیرش قرار گرفته است. از میان مقالات ارسالی، ۶ سخنرانی و ۶ پوستر برتر نیز انتخاب شدند.

دانشگاه‌های تهران، خلیج‌فارس و سمنان بیشترین سهم را در مقالات ارسالی داشتند. در میان مقاطع تحصیلی نیز، دانشجویان کارشناسی ارشد با سهم تقریبا ۲۵ درصدی بیشترین سهم را در ارسال مقالات به خود اختصاص دادند.

در ابتدای این مراسم دکتر تماری دبیر علمی کنفرانس نانو به ارائه اطلاعاتی درباره کنفرانس پرداخت و در ادامه دکتر مدرسی رئیس دانشگاه خلیج فارس نیز برخی از دستاوردهای این دانشگاه را تشریح کرد. در ادامه رئیس انجمن نانو فناوری ایران از تاریخچه انجمن نانو در ایران سخن گفت و آماری درباره همایش‌های بین‌المللی و ملی نانو در دانشگاه خلیج فارس ارائه کرد.

در این همایش دکتر رضایت نیز گزارشی از فعالیت‌های ستاد ارائه کرد. رضایت، برگزاری این همایش را در نوع خودش بسیار خوب دانست او با اشاره به فعالیت‌های ستاد نانو، زیرساخت اصلی ایجاد بنیاد را نیروی انسانی دانست و گفت اکنون ما بیش از ۴۰ هزار نفر دانش‌آموخته نانو فناوری در کشور داریم.

وی یادآورشد: تدوین استانداردهای بین‌المللی یکی از فعالیت‌های مهم این نهاد است و ما تاکنون ۱۸۰۸ محصول نانو فناوری را در کشور تولید کرده‌ایم که مبلغی بالغ بر ۳۰۳ ۷۹۵ میلیارد ریال حجم بازار آن بوده است و هر ساله نیز فروش این محصولات این حوزه دو برابر شده است و ما به ۴۸ کشور مختلف جهان هم اکنون محصولات نانو فناوری صادر می‌کنیم.

دیگر سخنران این همایش علمی، دکتر سلطانی رئیس بنیاد علم بود که وی نیز در این همایش به معرفی بنیاد علم پرداخت و فعالیت‌های آن پرداخت.

رییس بنیاد علم تاکید کرد: ما در این بنیاد از طرح‌های پژوهشی، دوره‌های پسا دکترا، رساله دکترا و به صورت محدود پایان‌نامه کارشناسی ارشد حمایت می‌کنیم.

وی افزود: سقف حمایت بنیاد علم و صندوق حمایت از پژوهشگران ۴۵ میلیارد ریال و درقالب گرند پژوهشی است.

رییس بنیاد علم بیان داشت: فراخوان نیازهای پژوهشی اکنون در وب سایت آن بنیاد در دسترس پژوهشگران و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و برنامه‌های ترویج علم از دیگر فعالیت‌های این بنیاد است.

آخرین سخنرانی صبح اولین روز همایش اختصاص داشت به کاربرد گرافین در تولید بافت‌ها و سلول‌های بنیادی که توسط دکتر اخوان ارائه شد.

اخوان با اشاره به تاریخچه کشف گرافین در سال ۲۰۰۱ افزود: تولید سلول‌های بنیادی سنگ بنای تولید بافت‌های مختلف بدن است سلول‌های بنیادی به کشت بافت‌ها در ساختارها متفاوت کمک می کند.

وی یادآور شد: بافت‌های مختلف انسان برای تولید نیازمند قالب‌های مشخص می‌باشد و هر کدام از این قالب‌ها هندسه مناسب خاص خود را دارد، گرافین تاثیر شگرفی درتولید و ساخت اعضا بدن انسان دارد.

شایان ذکر است؛ برنامه عصر این همایش نشست‌های تخصصی با موضوع نانو در عرصه‌های مختلف و اختتامیه آن عصر ۵ شنبه است.