راه‌اندازی واحد احیاء فولاد بافت کرمان با نانوکاتالیست‌های پیشرفته خوارزمی

راه‌اندازی واحد احیاء فولاد بافت کرمان با نانوکاتالیست‌های پیشرفته خوارزمی

واحد احیاء مستقیم شماره ۲ شرکت احیا استیل فولاد بافت استان کرمان که با نانوکاتالیست‌های DRI گسترش فناوری خوارزمی بارگذاری شده بود، به مرحله راه‌اندازی رسید.

شرکت احیا استیل فولاد بافت، از جمله واحدهای احیاء مستقیم آهن کشور و در زمره شرکت‌های بزرگ در زمینه تولید محصول استراتژیک آهن اسفنجی با ظرفیتی بالغ بر ۸۰۰ هزار تن در سال و مجموع سرمایه‌گذاری فاز نخست ۴۶۰ میلیارد تومانی به شمار می‌آید. عملیات اجرایی فاز دوم این واحد تولیدی در جهت محرومیت‌زدایی و ایجاد اشتغال و تولید آهن آلات در شهرستان بافت کرمان و در زمینی به مساحت ۶۱۲ هکتار با تولید سالانه ۲۵ میلیون تن گندله مورد بهره برداری قرار گرفته بود که در حال حاضر برای ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۲۵۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم اشتغا‌ل‌زایی کرده است. کارخانه احیا استیل فولاد بافت، بزرگترین مجتمع صنعتی منطقه در سطح سه شهرستان بافت، رابر و ارزوئیه است که از سال ۱۳۹۸ به بهره‌برداری رسیده است.

طی مناقصه برگزار شده، تولید و تحویل‌دهی نانوکاتالیست‌های DRI این واحد احیاء به شرکت گسترش فناوری خوارزمی واگذار شد.

شرکت دانش‌بنیان گسترش فناوری خوارزمی، از جمله شرکت‌های مطرح فناوری نانو و از بزرگترین تولیدکننده‌های نانوکاتالیست‌های پیشرفته صنعتی، اکسید روی فعال و جاذب‌های سولفورزدایی در منطقه خاورمیانه است که تا کنون بیش از ۵۰۰۰ تن از انواع جاذب‌های سولفورزدایی را تولید و به مشتریان خود در صنایع مختلف فولاد، پالایش و پتروشیمی، تحویل‌دهی کرده است.

این شرکت نانوفناور، با توسعه دانش فنی بازیابی فلزات پایه از کاتالیست‌‎های مستعمل، علاوه بر موفقیت‌های علمی و کسب جایزه طرح برتر جشنواره بین‌المللی خوارزمی، خط تولید شمش نیکل و بازیابی دیگر فلزات پایه را در میان دیگر خطوط تولید خود دارد و بدین وسیله بخش بزرگی از نیازهای خود به انواع فلزات پایه مورد استفاده در کاتالیست‌ها را مرتفع کرده است.

همکاری شرکت گسترش فناوری خوارزمی و مجتمع بزرگ احیا استیل فولاد بافت، پس از اجرای موفقیت‌آمیز و کامل قرارداد تولید و تحویل‌دهی نانوکاتالیست‌های ریفرمینگ احیاء مستقیم کارخانه فولاد بافت ۲ و بارگذاری این نانوکاتالیست‌ها در این کارخانه، با عقد قرارداد خرید نانوکاتالیست‌های ریفرمینگ احیاء مستقیم مورد نیاز کارخانه شماره ۱ فولاد بافت، وارد مرحله‌ای جدید شد و نانوکاتالیست‌های سفارش‌گذاری شده ومورد نیاز واحد احیاء مستقیم کارخانه شماره ۱ فولاد بافت شامل نانوکاتالیست‌های ریفرمینگ فعال، نانوکاتالیست‌های ریفرمینگ نیمه‌فعال و نانوکاتالیست‌های خنثی، با بالاترین کیفیت در زمان‌بندی و موعد مقرر از سوی کارفرما، توسط این شرکت نانوفناور، تولید شده و به واحد صنعتی تحویل‌ داده شد.
فرآیند بارگذاری نانوکاتالیست‌های پیشرفته، با حضور نانوفناوران و متخصصان شرکت گسترش فناوری خوارزمی در تیر ماه ۱۴۰۲ در طی دو هفته بطور کامل انجام شد. در این مرحله در مجموع، تعداد ۲۷۰ تیوب ریفرمر واحد احیاء فولاد بافت ۲ با نانوکاتالیست‌های تولیدی شرکت گسترش فناوری خوارزمی تحت نظارت نانوفناوران این شرکت بارگذاری گردید.این واحد پس از طی مراحل اولیه، با نظارت کارشناسان و نانوفناوران شرکت خوارزمی، در فروردین ماه ۱۴۰۳ با موفقیت راه‌اندازی شد و اکنون، به بهره‌برداری رسید.

با راه‌اندازی فاز دوم این پروژه که عملیات اجرایی آن به وسیله قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) و نظارت شرکت مهندسی برسو انجام شده است، ظرفیت تولید این مجتمع که پیش از این ۸۰۰ هزار تن بود، به ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تن آهن اسفنجی در سال خواهد رسید. افزایش ظرفیت تولید در این مجموعه، دستاوردهای قابل توجهی برای فولاد بافت – که جزو ۸ طرح فولادی شرکت ملی فولاد است- خواهد داشت و با توجه به افزایش نیاز کشور در این زمینه، باعث افزایش فروش این واحد و تسهیل در تامین نیاز واحدهای فولادی می شود.

با بهره‌گیری از نانوکاتالیست‌های تولیدی شرکت گسترش فناوری خوارزمی، ورود این مجموعه به مدار تولید و دو برابر شدن ظرفیت آن، می‌توان انتظار داشت میزان تولید آهن اسفنجی در سال ۱۴۰۳، نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش یابد و بر همین اساس، فولاد بافت می‌تواند یکی از واحدهای اثر‌گذار در افزایش تولید آهن اسفنجی در سال ۱۴۰۳ باشد و بالتبع در کنار موضوع تامین نیاز کشور، دو برابر شدن ظرفیت تولید این واحد، بر میزان صادرات آن (بعنوان یکی از محصولات پرتقاضا در مقاصد صادراتی زنجیره ارزش فولاد) اثر گذاری قابل‌توجهی خواهدداشت.