نشست تخصصی اعضاء کمیته فنی الکترونیک چاپی برگزار شد

نشست تخصصی اعضاء کمیته فنی الکترونیک چاپی برگزار شد

روز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو میزبان جمعی از اعضای کمیته فنی الکترونیک چاپی و نمایندگان سازمان ملی استاندارد ایران بود. در این نشست، ابتدا خانم میرشریف، ضمن اشاره به ادامه هـمکاری ستاد با “دفتر مطالعات تطبیقی و مشارکت در تدوین استانداردهای بین‌المللی سازمان ملی استاندارد ایران” و پذیرش مجدد دبیرخانه کمیته فنی متناظر الکترونیک چاپی (INEC TC119)، به تبیین اقدامات اخیر کمیته در زمینه بررسی فنی پرونده‌های استاندارد دریافتی و اظهار نظر فنی اعضا در خصوص آن‌ها پرداخت.

پس از آن، خانم شادروانان (رئیس گروه هماهنگی استانداردهای بین‌المللی برق و الکترونیک ایران) چارت سازمانی و اهداف کمیسیون بین‌المللی الکتروتکنیک (IEC) را تشریح نموده و به توضیح نحوه تدوین استانداردهای IEC و میزان اثرگذاری وضعیت عضویت اعضا در مشارکت پرداخته و تصریح کردند این عضویت بر حسب بنیه و فعالیت اقتصادی کشورها بصورت عضو اصلی و یا عضو مرتبط خواهد بود و پس از آن می‌بایست بنا به پتانسیل کاری خود در یکی از کمیته‌های فنی مرتبط نیز عضو شوند. با توجه به اینکه ایران عضو اصلی (Full Member) این کمیسیون است، حق مشارکت فعال در همه کمیته‌های فنی را دارد و کمیته فنی متناظر الکترونیک چاپی به‌عنوان یکی از زمینه‌های فعالیت تشخیص داده شده‌است.

ایشان در ادامه، ضمن توضیح کلیات نظامنامه کمیته ملی برق و الکترونیک ایران (INEC)، اهداف، وظایف و ارکان کمیته ملی (شامل شورای کمیته ملی، هیئت راهبری کمیته ملی، دبیرخانه کمیته ملی و کمیته‌های فنی/ فرعی) را تبیین نمودند. سپس با تأکید بر نقش کمیته‌های فنی INEC در تدوین استانداردهای بین‌المللی و نیز ایجاد، هماهنگی و هدایت طرح‌های ارزیابی انطباق، هدف غایی عضویت در IEC را ارتقاء مشارکت مؤثر در زمینه سیاست‌گذاری در راستای منافع کشور، افزایش توانمندی و مشارکت فعال کارشناسان خبره از طریق توسعه همکاری‌های بین‌المللی و پذیرش استانداردهای بین‌المللی IEC منطبق با شرایط و الزامات کشور عنوان کردند. در این راستا و با عنایت به اهمیت حفظ و ارتقاء جایگاه کشور بعنوان عضو فعال (Participanting Member) کمیته فنی الکترونیک چاپی، معرفی کارشناسان خبره جهت مشارکت در بررسی، اظهارنظر و اعلام رأی‌ در مورد پیش‌نویس استانداردهای بین‌المللی در مراحل مختلف تدوین آن‌ها و پیشنهاد تدوین استاندارد بر اساس مزیت‌های اقتصادی کشور، حضور در اجلاسیه‌های بین‌المللی و نیز همکاری در تدوین استانداردهای ملی مرتبط، سه نقطه تمرکز اصلی و لازمه اقدام مؤثر در این مهم دانستند.

پس از آن، خانم سلیمانی گرگانی که عهده‌دار ریاست دور جدید کمیته فنی الکترونیک چاپی هستند؛ با توجه به سابقه حضور و فعالیت در کمیته مذکور، خاطرنشان کردند بنیه علمی و فنی اعضای کنونی امکان همکاری حداکثری و همسویی با سیاست‌های سازمان ملی استاندارد را فراهم می‌آورد. ایشان تأکید کردند که در شرایط حاضر که بیشترین تلاش کشورها صرف مشارکت فعال در مراحل تدوین استانداردهای بین‌المللی بوده و اغلب استانداردهای ملی  بطور فزاینده‌ای معادل با استانداردهای IEC است؛ تمرکز بر این اقدام به موازات مشارکت در تدوین طرح‌های پژوهشی آینده‌نگر مبتنی بر بازبینی بستر موجود ضروریست.

در پایان، آقای نادری (دبیر کمیته) ضمن تقدیر از مشارکت حاضرین در جلسه، به تبادل نظر در خصوص نحوه اخذ تصمیمات در سال جاری و اولویت‌های پیشنهادی پرداختند و مقرر شد با تداوم برگزاری جلسات حضوری کمیته، علاوه بر مشارکت در تدوین استاندارد و ارزیابی انطباق با سیاست‌ها در تمامی سطوح، از ظرفیت‌های فنی و حمایتی برنامه میکرو نیز استفاده گردد.