ورود سه تا چهار محصول مبنی بر فناوری‌نانو در هر هفته به بازار

هم‌اکنون فناوری‌نانو مرحله تحقیقات را پشت سر گذاشته و وارد مرحله تجاری‌سازی شده‌است؛ به طوری که همینک هفته‌ای سه تا چهار محصول مبتنی بر فناوری‌نانوی جدید وارد بازار می‌شوند.

هم‌اکنون فناوری‌نانو مرحله تحقیقات را پشت سر گذاشته و وارد مرحله تجاری‌سازی
شده‌است؛ به طوری که همینک هفته‌ای سه تا چهار محصول مبتنی بر فناوری‌نانوی جدید
وارد بازار می‌شوند.

بر اساس یافته‌های پروژه‌ای تحقیقاتی در زمینه محصولاتِ مصرفی فناوری‌نانو، با نامِ
«پروژه‌ فناوری‌های‌نانوی نوظهور(PEN)»، هم‌اکنون هفته‌ای سه تا چهار محصول مبتنی
بر فناوری‌نانوی جدید وارد بازار می‌شوند.
در فهرستی از محصولاتِ مصرفی فناوری‌نانو ـ که از طریق PEN تهیه شده‌است ـ بیش از
شش‌صد محصول وجود دارند که یکی از جدیدترینِ آنها، خمیردندانِ Swissdent
Nanowhitening است. این خمیردندان دارای «پروکسیدهای کلسیم، در شکل نانوذرات» است.

اخیراً دیوید رجسکی، مدیر پروژه PEN، از خمیردندانی به نامِ Ace Silver Plus(یکی
دیگر از ۹ خمیردندانِ نانویی در فهرست مذکور)، به‌عنوان محصولی پر فروش در آینده
نام برده‌است.
با توجه به اینکه فناوری‌نانو وارد مرحله تجاری‌سازی شده‌است؛ در این مسیر و در جهت
ایجاد ارزش افزوده اقتصادی از محصولات این فناوری، دولت‌مردان آمریکایی به دنبال
تغییر جهت‌گیری‌های تحقیقاتی پیشگامی ملی فناوری‌نانوی این کشور، از تحقیقات بنیادی
به تحقیقات کاربردی متمایل شده‌اند. مذاکراتِ پارلمانی در مجلس سنای ایالات متحده
‌امریکا در مورد جهت‌گیری آینده سرمایه‌گذاری سالانه ۱/۵ میلیارد دلاری فدرال در
حوزه‌تحقیق و توسعه فناوری‌نانو نیز آغاز شده‌است.
تعداد محصولاتِ مصرفی که از فناوری‌نانو استفاده می‌کنند، از ماه مارس سال ۲۰۰۶ ـ
که PEN نخستین فهرست آنلاین محصولات تجاری فناوری‌نانو در جهان را منتشر کرد ـ از
۲۱۲ محصول به ۶۰۹ محصول افزایش یافته‌است. محصولات بهداشتی و سلامت ـ که شامل لوازم
آرایشی و کرم‌های پوستی می‌شوند ـ ۶۰ درصد از محصولاتِ فهرست مذکور را به خود
اختصاص داده‌اند.
فهرست تمام‌رنگی و قابل جستجوی کالاهای فناوری‌نانو -که شامل محصولاتی متنوع از
جمله الماس‌های نانویی و روغن خوراکی نانو و حتی چوب‌های گلف و آیفون‌ها هستند-
به‌صورت رایگان در نشانی اینترنتی: www. nanotechproject. org/consumerproducts
موجود است.
۳۵ محصولِ مرتبط با خودروسازی در فهرست PEN وجود دارد که Hummer H2 از آن جمله‌
است. شرکت جنرال موتور در معرفی H2 عنوان کرده‌است که این محصول دارای یک بسترِ
باری است که «تقریباً از هفت پوند از قطعات نانوکامپوزیتی رنگی قالب‌گیری‌شده برای
تزیینات داخلی، سکوی میانی، پانل بادبان و محافظ ریل جعبه‌ای استفاده می‌کند.»
بنا به یافته‌های موجود، نقره نانومقیاس پرکاربردترین نانوماده ‌است و ۱۴۳ محصول یا
بیش از ۲۰ درصد از محصولاتِ فهرست از این ماده ‌استفاده می‌کنند. پس از آن کربن ـ
که شامل نانولوله‌های کربنی و فولرین‌هاست ـ قرار دارد. سایر مواد نانومقیاسی که به
شکل مستقیم در محصولاتِ این فهرست استفاده شده‌اند، روی(که شامل اکسید روی است)،
تیتانیوم(که شامل اکسید تیتانیوم است)، سیلیس و طلا هستند.
در حالی ‌که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که بیشتر آمریکایی‌ها از فناوری‌نانو
بی‌اطلاعند و یا اطلاعات پایینی در این مورد دارند، در سال ۲۰۰۶، فناوری‌نانو در
ساخت کالاهایی به ارزش بیش از ۵۰ میلیارد دلار به کار گرفته شد. مؤسسه تحقیقاتی
لوکس ریسرچ(LuxResearch) تخمین می‌زند که تا سال ۲۰۱۴، این میزان به ۲۶۰۰ میلیارد
دلار – یا حدود ۱۵ درصد از کل تولیدات جهانی- خواهد رسید.
به‌رغم سرمایه‌گذاری جهانی ۱۲/۴ میلیارد دلاری در زمینه تحقیق و توسعه فناوری‌نانو
در سال ۲۰۰۶، هزینه نسبتاً کمی صرف ارزیابی خطرات بالقوه محیطی، ایمنی و سلامتِ
فناوری‌نانو شده‌است.
رجسکی اظهار داشت:«اعتماد عمومی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های آینده فناوری‌نانو است.
اگر صنعت و دولت نتوانند اعتماد عمومی را در زمینه فناوری‌نانو جلب کنند ممکن است
در آینده، مصرف‌کنندگان به دنبال برچسب «بدون نانو» بر روی محصولات باشند و در
نتیجه، سرمایه‌گذاران، در حوزه‌های دیگری سرمایه‌گذاری خواهند کرد».
وی افزود:«استفاده از فناوری‌نانو در محصولات مصرفی و کاربردهای صنعتی، روند رو به
رشد سریعی دارد و فهرستPEN تنها نشان‌دهنده برترین‌ محصولات است. ملاحظات عمومی در
مورد خطرات(واقعی و درک‌شده) می‌تواند پیامد‌های اقتصادی بزرگی را به دنبال داشته
باشد. نحوه عکس‌العمل مصرف‌کنندگان به این محصولاتِ نوظهور – در بخش‌های مواد
غذایی، الکترونیک، بهداشت، پوشاک و خودرو- نشان‌دهنده میزان مقبولیت فناوری‌نانو در
بازارهای وسیع‌ترِ آینده ‌است.»