بهبود خواص پلیمرها با استفاده از نانوذرات کربنات کلسیم توسط پژوهشگران دانشگاه فردوسی مشهد

دکتر سید مجتبی زبرجد دانشیار گروه مهندسی مواد دانشگاه فردوسی مشهد، تاکنون پژوهش‌های متعددی در زمینه تولید و بررسی خواص نانوکامپوزیت‌های پایه فلزی و پلیمری انجام داده ‌است. وی در جدیدترین تحقیق خود، به بررسی نقش نانوذرات کربنات کلسیم در بهبود خواص فیزیکی و مکانیکی HDPE پرداخته است.

پلیمرHDPE از جمله پلیمرهای کارا و پرمصرف است که در بسیاری از صنایع داخلی همچون خودروسازی، بسته‌بندی، پتروشیمی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. قابلیت شکل پذیری آسان، بارزترین مزیت این پلیمر است اما علی‌رغم این خاصیت مفید، در مقایسه با سرامیک‌ها و فلزات، HDPE مقاومت مکانیکی و فیزیکی چندانی ندارد. تحقیقات پژوهشگران نشان می‌دهد نانوذرات می‌توانند نقش موثری در افزایش خواص مکانیکی و فیزیکی این پلیمر ایفا نمایند.

دکتر سید مجتبی زبرجد دانشیار گروه مهندسی مواد دانشگاه فردوسی مشهد، تاکنون پژوهش‌های متعددی در زمینه تولید و بررسی خواص نانوکامپوزیت‌های پایه فلزی و پلیمری انجام داده ‌است. وی در جدیدترین تحقیق خود، به بررسی نقش نانوذرات کربنات کلسیم در بهبود خواص فیزیکی و مکانیکی HDPEپرداخته است.

دکتر زبرجد در مصاحبه با بخش خبری سایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو جزئیات کار را اینگونه توضیح دادند: “هدف از انجام این پژوهش افزایش خواص فیزیکی و مکانیکی HDPEبوده است. ما این هدف را با استفاده از کربنات کلسیم تامین نموده‌ایم. برای این منظور ابتدا کربنات کلسیم با استفاده از اسید استاریک و تحت عملیات سطحی خاصی پوشش داده شدند. نانوذرات به طور طبیعی تمایل به همچسبی دارند و این امر سبب جلوگیری از کلوخه شدن و تجمع نانوذرات می‌گردد. پس از این نانوذرات پوشش داده شده با نسبت‌های وزنی معینی به HDPE افزوده شده‌اند تا گرانول نانوکامپوزیت تقویت شده HDPEتولید گردد. گرانول‌های تولیدی را در ادامه می‌توان در دستگاه تزریق پلاستیک قرار داده و آن را به نمونه مورد نظر تبدیل نمود. نتایج حاکی از آنست که با افزودن نانوذرات، مقاومت HDPE در مقابل ضربه‌های شدید به میزان قابل توجهی و تا چندین درصد افزایش می‌یابد”.

جزئیات این پژوهش که از حمایت‌های تشویقی ستاد بهره‌مند شده، در مجله‌ی بین المللی
MATERIALS SCIENCE AND ENGINEERING (جلد ۴۵۷، صفحات ۳۶۷-۳۶۵، سال ۲۰۰۸) منتشر گردیده است.