سنتز آزمایشگاهی نانوذرات پلیمری نقره در ابعاد ۲۵-۵ نانومتر

پژوهشگران ایرانی توانستند؛ نانوذرات کروی شکل نقره/پلی‌وینیل الکل و نقره/پلی‌وینیل پیرولیدون با ابعادی در حدود ۲۵-۵ نانومتر، نانومیله‌های نقره/پلی‌وینیل الکل به طول تقریبی ۲۸۰ نانومتر و قطر ۲۵ نانومتر و نانوصفحه‌های نقره/پلی‌وینیل الکل، را با روش کاهش شیمیایی در مجاورت کاهنده N ,N- دی متیل فرمامید و نمک نیترات نقره سنتز کنند.

پژوهشگران ایرانی توانستند؛ نانوذرات کروی شکل نقره/پلی‌وینیل الکل و نقره/پلی‌وینیل پیرولیدون با ابعادی در حدود ۲۵-۵ نانومتر، نانومیله‌های نقره/پلی‌وینیل الکل به طول تقریبی ۲۸۰ نانومتر و قطر ۲۵ نانومتر و نانوصفحه‌های نقره/پلی‌وینیل الکل، را با روش کاهش شیمیایی در مجاورت کاهنده N\’,N- دی متیل فرمامید و نمک نیترات نقره سنتز کنند.

دکتر بابک صادقی گرمارودی در گفتگو با بخش خبری سایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت: “نانوذرات نقره در محدوده ۱تا ۵۰ نانومتر بیشترین خاصیت ضدمیکروبی و ضدقارچی را از خود بروز می‌دهند. حال سوالی که مطرح است اینست‌که، چه روشی و استفاده از چه پلیمری در رسیدن به این مهم موثرتر خواهد بود؟

از این‌رو، در این کار تحقیقاتی سعی شده از چند پلیمر مختلف به‌عنوان پایدارکننده استفاده شود و در نهایت نتیجۀ عمل بررسی و بهترین پایدارکننده معرفی گردد”.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد تنکابن در ادامه افزود: “نانوساختارهای سنتزشده به کمک دستگاه‌های طیف‌سنجی زیرقرمز، فرابنفش و میکروسکپ‌های الکترونی عبوری و الکترونی روبشی و پراش پرتو ایکس شناسایی شدند. تصاویر میکروسکپ‌ها نشان داد که در حضور پایدارکننده پلی‌وینیل الکل، نانومیله‌های نقره (به طول تقریبی ۲۸۰ نانومتر و قطر ۲۵ نانومتر) و نانوصفحه‌های نقره می‌توانند سنتز شوند”.

دکتر صادقی در رابطه با کاربرد این نانوذرات گفت: “نانوذرات نقره به‌دلیل خاصیت چکش‌خواری، ضدمیکروبی و هدایت الکتریکی و گرمایی بالا، یکی از پرمصرف‌ترین مواد در مهندسی مواد هستند. همچنین با دارا بودن خاصیت ضد میکروبی، کاربرد فراوانی در صنایع شیمیایی، داروسازی و دندانپزشکی دارند”.

این کار تحقیقاتی در قالب پایان‌نامه دکتری با هدایت دکتر میرعبدالله سیدسجادی و راهنمایی دکترکریم زارع و دکتر جواد عزیزیان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات انجام شده‌است.