پروژه‌های جدید اروپا در زمینه فناوری‌نانو

دانشمندان دانشکده ترینیتی دوبلین (TCD)، با مشارکت مرکز تحقیقات نانوساختارها و نانو ادوات سازگار (CRANN)، فناوری نانوپزشکی جدیدی را توسعه می‌دهند که به تشخیص سریع سرطان کمک می‌کند.

دانشمندان دانشکده ترینیتی دوبلین (TCD)، موسسه پزشکی ملکولی (IMM) و دانشکده پزشکی TDC با مشارکت مرکز تحقیقات نانوساختارها و نانوادوات سازگار (CRANN)، در قالب پروژه‌ای مشترک در سطح اروپا، فناوری نانوپزشکی جدیدی را توسعه می‌دهند که به تشخیص سریع سرطان کمک می‌کند. بودجه این برنامه که در قالب برنامه هفتم توسعه تحقیقات و فناوری اتحادیه اروپا (FP7) تامین مالی می‌شود، ۱۲ میلیون یورو است.

دو شرکت کوچک و متوسط ایرلندی به نام‌های سلیکس و رادی‌سنس با این برنامه همکاری می‌کنند. موفقیت این برنامه تحقیقاتی، باعث رشد توانمندی‌های شرکت‌های ایرلندی در زمینه نانوپزشکی و فناوری‌نانو و ورود آنها به بازارهای بین‌المللی خواهد شد.

در چارچوب این برنامه، برخی از مهمترین سوالات مطرح در زمینه‌ی تشخیص و درمان سرطان با استفاده از کاربردهای مختلف فناوری‌نانو بررسی خواهند شد.

همچنین CRANN با همکاری شرکت اینتل، راهبری پروژه‌ای را برعهده خواهند داشت که هدف آن، توسعه نسل آتی تراشه‌های الکترونیکی است. این تراشه‌ها منجر به توسعه رایانه‌ها، تلفن‌های همراه و ماشین‌های بازی کارآتر، سبک‌تر و سریع‌تر می‌شوند.