تبادل‌نظر عمومی در خصوص ارزیابی ریسک نانومواد مهندسی‌شده

اداره ایمنی غذای اروپا (EFSA)، تبادل نظر عمومی در خصوص پیش‌نویس سند راهبری کاربردهای نانومواد مهندسی شده (ENM) در صنعت غذا و تغذیه را آغاز کرده است.

اداره ایمنی غذای اروپا (EFSA)، تبادل نظر عمومی در خصوص پیش‌نویس سند راهبری کاربردهای نانومواد مهندسی شده (ENM) در صنعت غذا و تغذیه را آغاز کرده است. این سند راهنما، توسط کمیته علمی EFSA و در پاسخ به تقاضای کمیسیون اروپا تهیه شده است. سند مذکور تاکید می‌کند که در این حوزه علمی در حال تکامل، شناسایی و تعیین مشخصات مخاطرات نانومواد مهندسی شده ضروری است.

راهنمای EFSA برای کاربران مختلف تهیه شده و با ارزیابی ریسک ENM، خواص آنها را شناسایی می‌کند.

همچنین این پیش‌نویس، ابهامات مختلف مربوط به روش‌های آزمایش و وجود داده‌های لازم را شناسایی کرده و پیشنهاداتی در خصوص نحوه انجام ارزیابی ریسک، جهت منعکس کردن ابهامات آن را ارائه می‌کند.

به گفته پرفسور ویتوریو سیلانو، رئیس کمیته علمی EFSA، با اتکا بر ایده‌های علمی گذشته‌ی EFSA در حوزه فناوری‌نانو، برای اولین بار است که راهنمای ارزیابی ریسک این فناوری نوظهور در زمینه زنجیره مواد غذایی توسعه یافته و تبادل نظر عمومی در این زمینه بسیار مهم تلقی شده است.

علاقمندان می‌توانند پیشنهادات خود را درباره این پیش‌نویس ارائه کنند. علاوه بر جلب نظر عامه مردم، EFSA با نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز ملاقات خواهد کرد تا پیش‌نویس این سند راهنما را تجزیه و تحلیل کنند.

سند راهنمای نهایی، با درنظر گرفتن پیشنهادات و نظرات دریافت شده از نمایندگان کشورها و عامه مردم، توسط کمیته علمی EFSA پذیرفته واعلام خواهد شد.