ثبت نانوغشای پژوهشگران دانشگاه امیرکبیر در اداره اختراعات آمریکا

اختراع پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر، با عنوان «فرآیند تهیه یک غشای کامپوزیتی سه لایه جدید، با خواص بهبود یافته، متشکل از یک لایه نازک بالایی آلومینای گاما و یک زیرلایه فولاد زنگ نزن متخلخل»، با شماره ۱۳/۳۵۰۸۴۷ در اداره‌ی ثبت اختراعات آمریکا (USPTO) در مرحله انتشار است.


اختراع پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر، با عنوان «فرآیند تهیه یک غشای کامپوزیتی سه لایه جدید، با خواص بهبود یافته، متشکل از یک لایه نازک بالایی آلومینای گاما و یک زیرلایه فولاد زنگ نزن متخلخل»، با شماره ۱۳/۳۵۰۸۴۷ در اداره‌ی ثبت اختراعات آمریکا (USPTO) در مرحله انتشار است.

 

دکتر نادر پروین، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی معدن و متالورژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، در گفتگو با بخش اخبار سایت ستاد توسعه فناوری نانو گفت: «در این اختراع، ساختار کامپوزیتی فلز – سرامیک سه لایه جدیدی برای تهیه غشای آلومینای گاما با اندازه حفره متوسط ۲ نانومتر ارایه شد».

وی افزود: «برای این منظور ابتدا زیرلایه‌ای از جنس فولاد زنگ نزن متخلخل به روش متالورژی پودر تهیه شد. این ساختار زیرلایه‌ای، استحکام بالاتر و نفوذپذیری بیشتری در مقایسه با زیرلایه‌های آلومینایی متداول مورد استفاده دارد و امکان استفاده از غشای آلومینای گاما در کاربردهایی که نیاز به فشار بالای سیال ورودی دارند را فراهم می‌کند. همچنین برای ایجاد لایه غشای آلومینای گاما با اندازه ذرات ریز روی زیرلایه فولاد زنگ نزن با اندازه حفرات بزرگ، ابتدا یک لایه میانی سرامیکی روی زیرلایه پوشش‌دهی شد. این لایه میانی برای اولین بار با روش غوطه‌وری‌– غلطک‌زنی– خشک‌کردن سریع انجام شد که سبب بهبود اتصال مکانیکی این لایه سرامیکی با زیرلایه فلزی شد».

 

دکتر پروین مزیت این اختراع را نسبت به طرح های قبلی، استفاده از زیرلایه فلزی و نیز بکارگیری ساختار غشای سه لایه برای تهیه غشای آلومینای گاما با تخلخل کنترل شده در کاربردهای ویژه آن عنوان کرد.

 

شایان ذکر است که این پژوهش در راستای انجام پایان‌نامه کارشناسی ارشد خانم صنم عابدینی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با راهنمایی دکتر نادر پروین و دکتر پرویز اشتری انجام شده ‌است.

 

محقق این پژوهش با بیان این مطلب که در مراحل تعریف و انجام پایان‌نامه خانم عابدینی، تلاش ما بر این بود که به سمت موضوعی جدید و کاربردی حرکت کنیم، افزود: «با توجه به این که این طرح برای تصفیه پساب‌ها انجام شد، از ابتدا برنامه پژوهشی طوری هدایت شد که محصولی با قابلیت تولید انبوه سنتز شود».

 

دکتر پروین در رابطه با کاربرد این اختراع گفت: «غشای کامپوزیتی تهیه شده در این اختراع، در بخش محصول زنجیره تولید قرار می‌گیرد. این غشا می‌تواند در کاربردهای جداسازی پساب‌هایی که نیاز به فشار بالای سیال ورودی دارند مورد استفاده قرار گیرد. از کاربردهای متداول این غشا می‌توان به صنایع تصفیه آب، پساب و حذف یون‌های فلزات سنگین از آب اشاره نمود».

وی دسترسی مشکل به پودر فولاد زنگ نزن و کوره با اتمسفر کنترل شده را از مشکلات و سختی‌های موجود در انجام این پروژه عنوان کرد و تاکید نمود در صورت فراهم شدن تجهیزات مورد نیاز، این کار قابلیت تجاری‌سازی دارد و محصول ما با هزینه مناسبی قابل تولید است. ایشان آمادگی گروه خود را برای ارایه محصول یا دانش فنی این طرح به صنعت یا سرمایه‌گذاران علاقمند، اعلام کرد.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، در پایان گفت: «ثبت اختراع در سطح بین‌المللی، مستلزم صرف هزینه زیادی است که این امر برای تیم ما بدون حمایت ستاد توسعه فناوری نانو غیر ممکن بود. ما برای انجام پایان‌نامه، از مرحله اول حمایت تشویقی ستاد نانو و همچنین برای ثبت اختراع بین‌المللی از حمایت این ستاد به میزان هشتاد درصد کل هزینه‌ی ثبت، بهره‌مند شدیم».

گفتنی است این اختراع در اداره کل مالکیت صنعتی ایران نیز به ثبت رسیده ‌است.

 

گردش کار حمایت از ثبت اختراعات فناوری نانو در واحد مالکیت فکری ستاد، به صورت الکترونیکی و به شرح ذیل انجام می‌شود:

 

۱- مراجعه به سایت nano.ir/patent و وارد کردن کلیه اطلاعات شخصی و نیز جزئیات مربوط به تقاضای ثبت اختراع توسط متقاضی؛

 ۲- بررسی درخواست توسط واحد مالکیت فکری؛

 ۳- اعلام نتیجه به متقاضی از طریق ایمیل؛

 ۴- معرفی افراد واجد شرایط به موسسات ارایه دهنده خدمات مالکیت فکری از طرف ستاد؛

 ۵- عقد قرارداد ثبت اختراع با یکی از موسسات مذکور و پرداخت ۲۰ درصد از مبلغ ثبت اختراع از طرف مخترعین به موسسه؛

 ۶- ارسال تصویر قرارداد ثبت اختراع بین مخترع و یکی از موسسات ارایه دهنده خدمات مالکیت فکری و تایید پرداخت ۲۰ درصد مبلغ قرارداد توسط مخترع از طرف موسسه مذکور؛

 ۷- بررسی مدارک ارسالی و پرداخت ۸۰ درصد مبلغ باقیمانده در هر مرحله توسط ستاد توسعه فناوری نانو.