قرارداد همکاری در حوزه‌ی تجارت کابل‌های مبتنی بر نانولوله‌ کربنی

یکی از شرکت‌های بزرگ نفتی امتیاز استفاده، خرید و توزیع سیم‌ها و کابل‌های مبتنی بر نانولوله‌ کربنی را از شرکت تازه تأسیس کرترن خریداری کرده است.

شرکت کرترن (CurTran) موفق به امضای اولین قرارداد با شرکت ودرفورد (Weatherford) در مورد محصول لایت‌وایر (LiteWire) شده‌است. براساس این توافق‌نامه، ودرفورد حق استفاده، خرید و توزیع لایت‌وایر را به‌دست می‌آورد. لایت‌وایر اولین محصول تجاری فناوری‌ نانولوله‌ کربنی به شکل سیم و کابل است.
گری روم، یکی از مدیران شرکت کرترن، می‌گوید: «ودرفورد و شرکت‌های نفت و گاز تقاضای بالایی برای خرید کابل دارند بنابراین می‌توانند مشتریان خوبی برای این محصول باشند. این قرارداد همکاری، دراز مدت است و می‌تواند میانگین ۳۵۰ میلیون دلار درآمد در سال برای ما داشته باشد.»
علاوه‌بر استفاده از لایت‌وایر در حوزه‌های مختلف، ودرفورد به‌صورت انحصاری امتیاز توزیع این محصول را در صنعت نفت و گاز به‌دست آورده است.
دارمش مهتا، از مدیران شرکت ودرفورد، می‌گوید: «با داشتن محصولات لایت‌وایر، ما به فناوری منحصربه فردی دست یافته‌ایم که ارزش افزوده قابل توجهی به کسب و کار ما می‌افزاید. استفاده از محصولات وایت‌وایر به ما اجازه می‌دهد تا راه‌حل‌های اقتصادی‌تر، سریع‌تر و ایمن‌تر برای مشتریان خود به ارمغان بیاوریم.»
شرکت کرترن در فناوری لایت‌وایر موفق شده‌است تا سیم‌های رسانایی با استفاده از نانولوله‌ی کربنی ایجاد کند که برای اولین بار این فناوری به‌صورت تجاری در دسترس همگان قرار می‌گیرد. لایت‌وایر هرکجایی که سیم‌های فلزی استفاده می‌شوند، می‌تواند استفاده شود. از سوی دیگر این سیم‌ها در جاهایی که سیم‌ها نمی‌توانند استفاده شوند نیز استفاده می‌شود.
روم می‌گوید: «این اولین باری است که ایده‌ای عملی برای جایگزینی سیم‌های مسی مطرح می‌شود. لایت‌وایر سبک و مستحکم بوده و در آن ترکیبی از مشخصه‌های مکانیکی و الکتریکی در یکجا جمع شده‌اند.»
ودرفورد یکی از بزرگترین شرکت‌های نفتی چند ملیتی است که در حوزه‌های مختلف، از افزایش طول عمر چاه نفت گرفته تا حفاری و استخراج فعالیت دارد. این شرکت راهکارهای صنعتی مختلفی برای صنایع نفت و گاز ارائه می‌کند که در بیش از ۱۰۰ کشور دنیا به کار گرفته می‌شود.
کرترن تولیدکننده‌ی سیم‌های مبتنی برنانولوله کربنی است. این شرکت از سال ۲۰۱۱ با همکاری شرکت نانوریج‌متریالز و یکی از اساتید دانشگاه رایس راه‌اندازی شد.