آزمایش نانومواد برای ایجاد اعتماد در بین مصرف‌کنندگان

در حالی که امکان آزمایش کاربردهای مختلف نانومواد مهندسی شده وجود دارد، اما هزینه‌ی زیاد و زمان‌بر بودن مانع نوآوری در این زمینه شده است.

نانومواد مهندسی شده (ENM) به طور فزاینده‌ای در محصولات تجاری مختلف استفاده می‌شود. این مواد به خاطر خواص و کاربردهای منحصر به فرد خود، دربرگیرنده‌ی مزایای اقتصادی و فناوری گسترده‌ای برای صنعت و مصرف‌کنندگان است. با این وجود، کارشناسان بر این باورند که برخی از این ویژگی‌ها ممکن است برای انسان مضر باشد.
در حالی که امکان آزمایش کاربردهای مختلف ENM وجود دارد، اما هزینه‌ی زیاد و زمان‌بر بودن مانع نوآوری در این زمینه شده است. در این راستا، به روش آزمایش اثربخشی برای بررسی این خواص نیاز است تا بتوان ایمن بودن ENM را تضمین کرد. به همین منظور اتحادیه اروپا در چارچوب برنامه‌ی هفتم توسعه‌ی تحقیقات و فناوری (۷FP) خود، پروژه‌ای را باعنوان نانوسولوشن (NANOSOLUTIONS) انجام می‌دهد که هدف آن بررسی این مسأله است. این پروژه به دنبال طبقه‌بندی پتانسیل ایمنی انواع مختلف ENMs می‌باشد.
پروژه‌ی مذکور از آوریل سال ۲۰۱۳ آغاز شده و تیم همکار آن به دنبال یافتن روش‌های جدید، برای بررسی معایب و ریسک‌های مربوط به انتشار نانوذرات صنعتی هستند. هدف بلند مدت این پروژه، تدوین مجموعه‌ای از نشانگرهای زیستی (biomarkers) در زمینه‌ی سمیت ENM است تا این تیم بتواند در نهایت یک طبقه‌بندی ایمنی از ENM ارائه نماید. تیم نانوسولوشن در حال انجام تحقیقاتی در زمینه‌ی تعامل ENMs با ارگانیزم‌های زنده‌ای است که هر روزه در مقیاس نانو روی می‌دهند.
این پروژه که با همکاری ۳۴ سازمان از ۱۶ کشور مختلف در حال انجام است، به دنبال این است تا فعالیت‌های اروپا در زمینه‌ی تدوین استانداردهای جهانی ایمنی فناوری‌ نانو را مشخص نماید.