رقابتی برای حمایت از پروژه‌های صنعتی در حوزه نانوساختارهای کربنی

سه شرکت روسی، اقدام به برگزاری رقابتی در حوزه نانوساختارهای کربنی کرده‌اند. در این مسابقه، از پروژه‌های صنعتی که پتانسیل بالایی داشته باشند، هم حمایت مالی شده و هم برای تجاری‌سازی و وارد شدن به بازار به آن‌ها کمک خواهد شد.

سه شرکت جی‌اس ونچرز (GS Venture)، جی‌اس‌گروپ کورپوریت (GS Group Corporate) و نانواسترکچرز کربن متریالز (Nanostructured Carbon Materials) اخیراً مسابقه‌ای میان پروژه‌های خطرپذیر، پروژه‌های تحقیقاتی و کسب و کار در حوزه نانوساختارهای کربنی راه‌اندازی کرده‌اند. شرکت کنندگان در این رقابت، از ۱۰ ژوئن تا ۱ سپتامبر سال جاری برای وارد شدن به این مسابقه فرصت داشتند. تا کنون ۵ فینالیست این رقابت مشخص شده است.
این رقابت در راستای برنامه توسعه نوآوری و تجاری‌سازی در حوزه فناوری ‌نانو طراحی شده است. هدف از این رقابت، یافتن پروژه‌های جذاب صنعتی در حوزه نانولوله‌های کربنی است. برنده این رقابت نه تنها از حمایت مالی برای پیاده‌سازی ایده‌ و برنامه خود بهره‌مند می‌شود بلکه فرصت تولید انبوه آن را با استفاده از زیرساخت‌های حامیان این مسابقه پیدا می‌کند. شرکت‌کنندگان این مسابقه در حوزه‌هایی نظیر مواد کامپوزیتی، مواد آلیاژی و پوشش‌های مبتنی بر نانوساختارهای کربنی، فعال‌سازی و افزودن نانوساختار کربنی به مواد و ارائه کاربردهای جدید در حوزه نانوساختار کربنی، پروژه‌های مورد نظر خود را ارائه کردند.
در حال حاضر ۵ پروژه زیر به مرحله فینال این رقابت‌ها رسیده‌اند.
۱- هیدروکلرینه کردن استیلن با استفاده از کاتالیست‌های مبتنی بر نانوساختار کربنی: شرکت یونیست (UNIST)
2- توسعه کاتالیست‌هایی برای پیل‌های سوختی هوا/هیدروژن: آکادمی علوم روسیه
۳- تولید جاذب مبتنی بر نانوساختار برای جداسازی گازها و تصفیه هوا: شرکت کوزباس (Kuzbass)
4-کاربرد جاذب‌های کربنی، اصلاح این جاذب‌ها با دی‌اکسید سیلیکون تک‌ذره‌ای و ساخت سیستم آنالیزی مدرن: مرکز تحقیقات ملی روسیه
۵- توسعه مواد هیبریدی نانومقیاس برای تولید ادوات قابل کاشت در بدن: مؤسسه علوم روسیه
در مرحله فینال، شرکت‌کنندگان باید برنامه‌های پیاده‌سازی مربوط به پروژه خود را به هیئت داوران ارئه کنند. در این برنامه‌، نه تنها جزئیات مربوط به چگونگی تحقیق و توسعه در این پروژه‌ها باید درج شده باشد بلکه برنامه‌های تجاری‌سازی و کسب و کار نیز باید پیش‌بینی شده باشد.
هدف اصلی از این رقابت، یافتن پروژه‌های صنعتی موفق در حوزه تجاری‌سازی و کمک به طی مراحل تحقیق و توسعه و وارد شدن به بازار است.