همکاری مشترک برای طراحی و تولید نود ۷ نانومتری

مرکز تحقیقات نانوالکترونیک (imec) برای تولید ادوات مجهز به نود ۷ نانومتری خود از ابزار SEMulator سه بعدی شرکت کاونتور (Coventor) استفاده می‌کند. این همکاری مشترک می‌تواند موجب کاهش هزینه طراحی و تولید مدارات الکترونیکی می‌شود.

شرکت کاونتور(Coventor)، یکی از شرکت‌های تولید کننده تجهیزات نیمه‌هادی، اخیراً پروژه مشترکی با مرکز تحقیقات نانوالکترونیک (imec) بلژیک آغاز کرده است. این همکاری مشترک برای سرعت بخشیدن به توسعه فناوری تولید ادوات سه بعدی است.
برای تولید نود ۷ نانومتری، صنعت نیمه‌هادی باید عملکرد فرآیند‌های خود را بهینه سازی کند. در این راستا imec از سیستم SEMulator سه بعدی شرکت کاونتور استفاده می‌کند تا هزینه تولید نود ۷ نانومتری را کاهش دهد. SEMulator یک ابزار مدل‌سازی مجتمع است که قبل از تولید تراشه‌های گرانقیمت می‌تواند آن‌ها را به صورت نرم افزاری طراحی کند.
با استفاده از این ابزار می‌توان لیتوگرافی نوری را شبیه‌سازی کرد و ترانزیستورهای اثرمیدان با نود ۷ نانومتری را به صورت مجازی طراحی و تولید نمود. آنا استجن، از مدیران imec می‌گوید: «این ابزار مجازی به ما امکان می‌دهد تا قبل از تولید اصلی، فرآیند تولید ترانزیستور را بازسازی کنیم. با این کار دقت کار افزایش یافته و پیش از طراحی می‌توان اشکالات کار را برطرف کرد.»
دیوید فراید، مدیر فنی بخش نیمه‌هادی کاونترو، می‌گوید:«imec یک مرکز تحقیقات نیمه‌هادی پیشرو است. با این همکاری مشترک می‌توان از ابزار طراحی ما برای طراحی یکی از ترانزیستورهای بسیار پیشرفته استفاده کرد. این کار موجب تسریع توسعه فناوری نود ۱۰ و ۷ نانومتری می‌شود. در این همکاری مشترک ما روی طراحی مدارات جدیدی کار می‌کنیم. با استفاده از SEMulator می‌توان ساختار ترانزیستور را به صورت مجازی طراحی و مدل بدست آمده را بهینه‌سازی کرد و سپس به سراغ تولید واقعی رفت.»
Imec یکی از مراکز پیشرو در حوزه نانوالکترونیک و فتوولتائیک در جهان است. این مرکز همکاری مشترکی با شرکت‌ها و مراکز فعال در حوزه انرژی، سلامت و مخابرات دارد.