جلوگیری از کوچ شرکت‌های نانوفناور سوئدی به آمریکا

دانشگاه لوند برای جلوگیری از کوچ شرکت‌های فناور انشعاب یافته از این دانشگاه به آمریکا، اقدام به راه‌اندازی کارخانه‌ای در این دانشگاه کرده است که امکانات تولید انبوه نانومواد را برای شرکت‌های نوپای صاحب فناوری تولید نانومواد، فراهم می‌کند.

دانشگاه لوند سوئد درصدد است کارخانه‌ای راه‌اندازی کند تا شرکت‌های نوپای انشعاب یافته از این دانشگاه بتوانند از مزایای آن استفاده کنند. لارز سامولسون، از استادان رشته نانوفیزیک این دانشگاه می‌گوید: «با این کارخانه، امکان تأسیس شرکت‌های جدید فراهم می‌شود؛ شرکت‌هایی که یافته‌های تحقیقاتی دانشگاه را از مرحله تحقیق و توسعه به سمت تولید انبوه می‌برند، بدون این که نیاز باشد از سوئد خارج شوند.»
ایده این پروژه پس از موفقیت تحقیقات روی نانوسیم‌ها شکل گرفت؛ زمانی که شرکت‌های مختلفی نظیر گلیو ای‌بی (Glo AB) و سول ولتائیک ای‌بی (Sol Voltaics AB) با استفاده از فناوری تولید نانوسیم به‌دست آمده در این دانشگاه، تاسیس شدند. شرکت گلو به دلیل این که نیاز به شرایطی برای تولید انبوه داشت، مجبور شد به سیلیکون ولی (Silicon Valley) آمریکا کوچ کند.
این کارخانه امکانات لازم برای تولید انبوه را در اختیار افراد یا شرکت‌ها قرار می‌دهد. در واقع شرکت‌های صاحب فناوری جدید که به دلیل هزینه بالای خرید تجهیزات، امکان تولید انبوه محصولات خود را ندارند، می‌توانند از یک خط تولید استاندارد صنعتی در این کارخانه برخوردار باشند.
سامولسون فرصت‌های کسب و کار بیشتری را در حوزه نانوسیم‌ها می‌بیند. علاوه بر دیودهای نشر نور که توسط شرکت گلو تولید می‌شود و همچنین پیل‌های خورشیدی که توسط شرکت سول تولید می‌شود، فرصت‌ها و پتانسیل‌های بیشتری برای استفاده از نانوسیم‌ها وجود دارد به طوری که امکان تأسیس شرکت‌های بیشتری در حوزه‌های الکترونیک، دیود نشر نور فرابنفش و زیست‌پزشکی وجود دارد.
در کنار این پروژه، دانشگاه لوند در حال راه‌اندازی آزمایشگاه فناوری‌ نانو است تا تحقیقات محض آزمایشگاهی روی نانوسیم‌ها در آن انجام شود. معمولاً زیرساخت‌های صنعتی در دانشگاه وجود ندارد، اما دانشگاه لوند قصد دارد تا زنجیره «تحقیقات تا محصول» را در دانشگاه کامل کند.
مطالعات اولیه روی این پروژه، منجر به برآورد اولیه نیازهای سرمایه‌گذاری و بازار بالقوه این کارخانه شده و در نهایت مدل کسب و کاری برای آن تدارک دیده شده‌است. پیش‌بینی می‌شود، شرکت‌های متعددی که از این دانشگاه منشعب می‌شوند می‌توانند از این خط تولید برای تولید نانومواد استفاده کنند. هزینه‌های راه‌اندازی این کارخانه توسط کنسرسیوم ساختارهای نانومتری (Nanometer Structure Consortium) در دانشگاه سوئد تقبل خواهد شد.