فناوری نانو در امارات متحده عربی

اصلی‌ترین شرکت‌ فناوری‌ نانو در کشور امارات متحده عربی، ARA Emirates است. این شرکت حاصل سرمایه‌گذاری مشترک کشورهای آلمان و امارت است.

امارات متحده عربی در خاورمیانه و در بین کشورهای عربستان سعودی و عمان واقع شده است. جمعیت این کشور در سال ۲۰۱۳ میلادی حدود ۹ میلیون نفر بوده است. صادرات گاز طبیعی و محصولات پتروشیمی از جمله درآمدهای صادراتی اصلی این کشور محسوب می‌شود. تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۱۴ میلادی حدود ۵۷۰ میلیارد دلار بوده است.
شرکت‌های فناوری‌ نانو
اصلی‌ترین شرکت‌ فناوری‌ نانو در کشور امارات متحده عربی، ARA Emirates است. این شرکت حاصل سرمایه‌گذاری مشترک کشورهای آلمان و امارت است. شرکت مذکور در زمینه پوشش‌های نانو فعالیت‌ می‌کند.
آموزش و تحقیقات فناوری‌ نانو
برخی از دانشگاه‌های امارات متحده عربی که فرصت‌های آموزشی و تحقیقاتی در حوزه فناوری‌ نانو ارائه می‌کنند عبارتند از:
•  دانشگاه خلیفه: در این دانشگاه فرصت‌هایی در حوزه فناوری‌ نانو ارائه می‌شود که عبارتند از: ۱٫ مرکز فناوری‌ نانو در دانشگاه که به دنبال ایفای نقش رهبری در زمینه توسعه تحقیقات فناوری‌ نانو و صنعت در امارات متحده عربی است. ۲٫ مرکز تحقیقات نیمه‌هادی خلیفه که یک پلت‌فورم تحقیقاتی مبتنی بر یک تیم بین‌رشته‌ای است. این مرکز از تحقیقات حوزه‌های مواد، ساختارها، فرایندها و انتقال یافته‌های تحقیقاتی دانشگاه خلیفه به سایر مراکز حمایت می‌‌کند.
•  مرکز مواد پیشرفته راس آل خیمه (RAK CAM): رسالت RAK CAM، ارتقا، بهره‌برداری و انجام تحقیقات در زمینه علم و مهندسی مواد پیشرفته است. هدف این مرکز، پیشگامی در حوزه تحقیقات پیشرفته در منطقه خاورمیانه در زمینه طراحی، سنتز و کاربردهای مواد پیشرفته است.
•  مؤسسه علم و فناوری مَسدر: این مؤسسه با همکاری مؤسسه فناوری ماساچوست آمریکا (MIT) تأسیس شده است. برخی از گروه‌های فناوری‌ نانو در این موسسه عبارتند از: آزمایشگاه انرژی و علوم نانو (LENS)، آزمایشگاه نانوساخت ( Cleanroom Facility)، آزمایشگاه تحقیقات اُپتوالکترونیک و نانو اُپتیک (NOOR) وآزمایشگاه نانوسیالات (NFL).
دانشگاه امارات متحده عربی: اداره eFORS که یک اداره مشاوره‌ای دانشگاهی است که در موضوعات علمی و فناوری مختلف نظیر فناوری‌ نانو، مهندسی زیستی و … فعالیت می‌کند. ارائه دوره‌های فوق‌لیسانس در علم و مهندسی مواد با تمرکز بر حوزه‌های نانومواد، سرامیک، مواد زیستی و … .
در حال حاضر کشور امارات حدود ۶ درصد تولید ناخالص داخلی خود را صرف تحقیق و توسعه کرده و انتظار می‌رود این رقم در سال‌های آتی به منظور تقویت اکوسیستم فناوری پیشرفته رشد پیدا کند. این امر به تشویق تحقیقات فناوری‌ نانو به ویژه در حوزه نیمه‌هادی‌ها کمک خواهد کرد.