برنامه ویژه مالزی برای توسعه و تجاری‌سازی گرافن

مالزی برای توسعه گرافن در این کشور، اقدام به راه‌اندازی برنامه‌ای موسوم به NGAP2020 کرده است. در مسیر پیاده‌سازی این برنامه، کنفرانس بین‌المللی در کوالالامپور برگزار می‌شود که صنایع مختلف و محققان را گرد هم آورده تا فرصت‌های همکاری جدیدی ایجاد شود.

کوالالامپور میزبان اولین کنفرانس بین‌المللی گرافن مالزی است. Graphene Malaysia 2016 به‌صورت مشترک توسط بنیاد فانتومز و NanoMalaysia Berhad برگزار می‌شود. این کنفرانس به‌عنوان نقطه عطفی برای گردهم‌آیی صنایع مرتبط با گرافن بوده و فرصتی ایجاد می‌کند تا همکاری‌های نوآورانه در این حوزه شکل گیرد. این کنفرانس در راستای برنامه ملی گرافن این کشور موسوم به NGAP2020 برگزار می‌شود، برنامه‌ای که به دنبال ایجاد ۹۰۰۰ فرصت شغلی بوده و تا سال ۲۰۲۰، ۲۰ میلیارد رینگیت (۴٫۸ میلیارد دلار) سرمایه‌گذاری را می‌طلبد.
آخرین مهلت برای ارسال مقالات به این کنفرانس ۲۱ اکتبر بوده است. شرکت‌های مختلفی در این کنفرانس شرکت می‌کنند که حضور آن‌ها فرصت‌های تازه‌ای برای همکاری ایجاد می‌کند.
این کنفرانس از کارگاه‌های آموزشی نیز بهره‌مند است، به طوری که در بخش تولید و کاربرد گرافن، دوره‌های کوتاه آموزشی برگزار می‌شود. مترولوژی، تعیین مشخصات، استانداردسازی، سرمایه‌گذاری و زیرساخت از جمله حوزه‌هایی است که کارگاه‌های آموزشی مرتبط با آن برگزار می‌شود.
از دیگر حامیان این کنفرانس می‌توان وزارت علوم و فناوری و همچنین وزارت صنعت و تجارت بین‌المللی مالزی اشاره کرد.
آژانس ملی نوآوری مالزی در ابتدای سال ۲۰۱۴ برنامه‌ای برای توسعه گرافن در مالزی راه‌اندازی کرد که این برنامه به‌عنوان NGAP 2020 شناخته می‌شود. در این برنامه صنایعی که می‌توانند متأثر از گرافن باشند معرفی شده‌است. باتری‌های یون لیتیم، جوهرهای رسانا، افزودنی‌های لاستیک و جوهرهای رسانا از جمله این صنایع هستند. این برنامه به دنبال ترویج فناوری‌ نانو به ویژه گرافن در مالزی است که در این راستا برنامه‌های اجرایی مختلفی در نظر دارد و این کنفرانس یکی از مصادیق این برنامه‌ها است.