هند و استرالیا به دنبال پروژه‌های مشترک در حوزه فناوری‌ نانو

یکی از متخصصان استرالیایی در حوزه فناوری‌ نانو به نمایندگی از انجمن حمایت از تحقیقات راهبردی هند و استرالیا بازدیدی از چند شهر هند انجام خواهد داد تا فرصت‌های جدید مشترک همکاری میان دو کشور در حوزه فناوری‌ نانو شکل گیرد.

یک متخصص استرالیایی-هندی که بالاترین نشان شهروندی استرالیا را دریافت کرده، یک تور چند روزه برای بازدید از ۵ شهر هند را‌ه‌اندازی کرده است.
کمیسرعالی استرالیا در هند، هاریندر سیدهو به چنوپاتی جاگادیشو برای بازدید از هند خوش‌آمد گویی کرده و شرایط را برای بازدید از این کشور مهیا کرده است. جاگادیشو یکی از محققان پیشرو در حوزه فناوری‌ نانو در دانشگاه ملی استرالیا در کانبرا است.
هاریندر سیدهو می‌گوید: «استرالیا علاقه زیادی برای ایجاد ارتباط با کشور هند در حوزه علم و فناوری دارد. سفر جاگادیشو می‌تواند این روابط را میان هند و استرالیا تحکیم کند. جاگادیشو در انجمن حمایت از تحقیقات راهبردی هند و استرالیا (AISRF) عضویت دارد؛انجمنی که بیشترین حمایت مالی از تحقیقات مشترک میان دو کشور را داشته است.»
جاگادیشو می‌گوید: «ما مشتاقیم که از مؤسسه‌های پیشرو در هند بازدید کنیم تا فرصت‌های همکاری مشترک میان هند و استرالیا شکل گیرد. من بسیار خوشحالم که در هند آموزش در سطحی عالی از دوران کودکی تا بزرگسالی برای همگان فراهم است. استرالیا برای من فرصت‌های تازه‌ای ایجاد کرده تا از نظر علمی ارتقاء پیدا کنم تا بتوانم تأثیری در این دنیا ایجاد کنم.»
وی‌ می‌افزاید: «علم نقش بسیار مهمی در بهبود کیفیت زندگی ایجاد می‌کند و به نسل جوان برای دنبال کردن این مسیر انگیزه می‌دهد. تداوم این کار موجب ارتقای کیفیت زندگی مردم در کشورهای مختلف می‌شود.»
جاگادیشو در این سفر، در مراکز تحقیقاتی شهرهای مختلف سخنرانی خواهد داشت. جاگادیشو زاده جنوب شرق هند است که در سال ۱۹۹۰ به استرالیا مهاجرت کرده تا در حوزه فناوری‌ نانو فعالیت کند. او در ژانویه سال جاری موفق به دریافت عالی‌ترین نشان شهروندی استرالیا برای فعالیت‌های خود در فیزیک و مهندسی شد.
جاگادیشو در تولید نسل جدید ادوات نوری مورد استفاده در مخابرات، ذخیره‌ اطلاعات و پیل‌های خورشیدی فعالیت دارد. او با هزینه شخصی به افراد مستعد در کشورهای درحال توسعه کمک می‌کند تا در استرالیا به تحصیل بپردازند.