با چند قطره از این روغن، صدها کیلومتر رکاب بزنید!

شرکت سیکلستار نانوتک با همکاری دانشگاه کارولینای شمالی موفق به ساخت روان‌سازی حاوی نانومواد کربنی و گرافن شده‌است که مقدار بسیار کمی از آن می‌تواند نیاز زنجیر چرخ را برای صدها کیلومتر تأمین کند. این روان‌ساز در حال تجاری‌سازی است.

لیزر و دوچرخه کلماتی نیستند که معمولاً کنار هم بیایند، اما اخیراً یک یافته عملی و صنعتی موجب شده تا این دو کلمه در یک جمله کنار هم قرار گیرند.
محققان شرکت سیکلستار نانوتک (Cyclestar Nanotech) با همکاری محققانی از دانشگاه کارولینای شمالی موفق به ساخت روان‌سازی برای زنجیر چرخ دوچرخه شدند که اصطکاک بسیار کمی ایجاد می‌کند، به طوری که می‌توان صدها کیلومتر را با این روان‌ساز رکاب زد. برای ساخت این روان‌ساز از لیزر استفاده شده‌است. یکی از مزیت‌های این روان‌ساز آن است که برخلاف روغن‌های معمولی، به مقداری کمی از آن نیاز است.
برای تولید این روان‌ساز از تابش لیزر استفاده شده تا در نهایت نانوذراتی حامل روغن به وجود آید. شرکت سیکلستار نانوتک به دنبال تجاری‌سازی این روان‌ساز جدید است. مسئولان این شرکت می‌گویند که این فرآیند به شکلی طراحی شده که در آن لیزر می‌تواند ذراتی با ابعاد مشخص تولید کند؛ ذراتی که سختی بسیار بالایی داشته و به سطح فلزی زنجیر چرخ می‌چسبد. این ذرات نقش گلوله‌های موجود در بلبرینگ را میان دو سطح فلزی ایفا می‌کند.
این روان‌ساز با استفاده از ذرات گرافن و کربن تشکیل شده‌است که در یک روغن سنتز شده ساده و سبک معلق است. هیچ واکس، تفلون و دیگر افزودنی‌های شیمیایی در این روان‌ساز استفاده نشده‌است. فناوری ساخت این روان‌ساز به شکل پتنتی به ثبت رسیده است که مالکیت آن در اختیار استاد دانشگاه کارولینای شمالی، جای نارایان، است.
این روان‌ساز قیمت کمی ندارد؛ چرا که هر بطری ۳۰ میلی‌لیتری از آن ۴۰ دلار آمریکا قیمت دارد. اما مسئولان شرکت سیکلستار می‌گویند که یک بطری از این روغن می‌تواند عمر طولانی داشته باشد و تنها به مقدار بسیاری کمی از آن نیاز است، به طوری که نصف قطره چکان قطره چشمی از این روان‌ساز برای تأمین نیاز دوچرخه کافی است.
این اولین باری نیست که از فناوری‌ نانو در دوچرخه استفاده می‌شود، اما مسئولان این شرکت مدعی هستند که اولین باری است که از لیزر برای تولید روان‌ساز استفاده شده‌است.