دسترسی رایگان به خدمات پردازش محاسبات کوانتومی گوگل

شرکت گوگل قصد دارد خدمات پردازش محاسبات کوانتومی خود را از طریق فضای ابری در اختیار محققان قرار دهد. این تصمیم دسترسی به این خدمات را به‌صورت رایگان فراهم خواهد کرد.

هر چند هنوز بحث‌هایی درباره این که کامپیوتر کوانتومی واقعی ساخته شده یا نه، وجود دارد؛ با این حال گوگل اخیراً به دنبال توسعه کاربردهای این فناوری است.
این شرکت اعلام کرده که قصد دارد تا به محققان اجازه دسترسی به فناوری محاسبات کوانتومی را از طریق فضای ابری فراهم سازد. این فضای ابری، خدمت جدیدی است که گوگل قصد دارد در اختیار محققان قرار دهد؛ فضای ابری که در آن امکان محاسبات کوانتومی وجود دارد.
برخی سازمان‌ها از گوگل توضیحاتی دریافت کرده‌اند که در آن درباره سخت‌افزار کوانتومی این شرکت و آزمایشگاه جدید آنها موسوم به مرکز داده‌ کوانتومی جنینی ارائه شده‌است. همچنین گوگل از شرکت‌ها خواسته در پروژه‌ای موسوم به ProjectQ شرکت کنند؛ پروژه‌ای که در واقع یک پیشگامی منبع باز برای توسعه کدهای مربوط به کامپیوتر کوانتومی است.
اگر این راهبرد صحیح باشد، شبیه زمانی می‌شود که گوگل برای اولین بار قصد داشت خدمات ابری را ارائه دهد. از این روی دسترسی رایگان برای خدمات پردازشی را فراهم کرده بود.
گوگل اولین بار در سال ۲۰۱۳ نسبت به فناوری محاسبات کوانتومی گام جدی برداشت؛ زمانی که این شرکت اقدام به خرید شرکت دی‌ویوز کرد. کامپیوترهای کوانتومی با استفاده از کیوبیت کار می‌کنند. کیوبیت‌ها شبیه بیت‌های کوانتومی هستند که علاوه بر صفر و یک، حالتی به نام برهمنی دارند. به دلیل وجود این حالت، سرعت و قدرت کامپیوترهای کوانتومی بیشتر از کامپیوترهای رایج است.
پیتر مک‌ماهون از محققان حوزه محاسبات کوانتومی در دانشگاه استنفورد می‌گوید که گوگل بسیار با ذهن باز اقدام به ساخت سخت‌افزار محاسبات کوانتومی کرده است. بنابراین، می‌توان انتظار داشت که در آینده نزدیک خدمات ابری را از این شرکت شاهد باشیم.
برخی معتقداند که گوگل قصد دارد تا دسترسی آنلاین به سخت‌افزار محاسبات کوانتومی را فراهم کند تا محققان هوش مصنوعی را از این طریق پیدا کند. گوگل برنامه توسعه خدمات کوانتومی خود را خیلی شفاف ارائه کرده است و به محققان دانشگاهی و دولتی وعده داده که به آنها اجازه دسترسی رایگان خواهد داد.