۲۷ طرح مفهومی در چالش نوآوری طراحی و ساخت سلول باتری لیتیومی

با پایان یافتن مهلت ثبت‌نام در چالش نوآوری طراحی و ساخت سلول باتری لیتیومی، فرآیند ارزیابی طرح‌های دریافتی آغاز شد.

مهلت ثبت‌نام و ارسال طرح در ششمین چالش نوآوری نانو طبق برنامه قبلی در تاریخ ۵ مردادماه پایان یافت. در مدت زمان ثبت‌نام که با تمدیدی ۳ هفته‌ای هم همراه بود، مجموعا ۲۷ طرح مفهومی از سوی پژوهشگران، فناوران، دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و نیز شرکت‌های دانش‌بنیان دریافت شد.
این چالش که از سوی کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو و با همکاری شرکت توسعه منابع انرژی توان و شبکه باتری نانو ایران (شبنا) برگزار می‌شود، به دنبال راهکارهای عملی برای طراحی و ساخت باتری لیتیومی است.
در این راستا برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها،؛ شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر مراکز تحقیقاتی و پژوهشی کشور، این موضوع با حمایت و پشتیبانی ستاد توسعه فناوری نانو در قالب یک رقابت نوآورانه با عنوان چالش نوآوری طراحی و ساخت سلول باتری لیتیومی به فراخوان گذاشته شد.
همان‌‍طور که ذکر شد در مدت حدودا ۵۰ روزه ثبت‌نام در این چالش، ۲۷ طرح مفهومی از  سوی محققان و فناوران دریافت شد که از این تعداد حدود ۴۵ درصد دارای نمونه اولیه‌ای از طرح خود بودند. لازم به ذکر است که ۵۵ درصد طرح‌ها به صورت گروه یا تیم در این رقابت ثبت‌نام نموده‌اند. در شکل زیر اینفوگرافی از طرح‌ها و شرکت‌کنندگان این چالش قابل مشاهده است.
filereader.php?p1=main_98f13708210194c47
همان‌طور که در طرح فوق نیز آورده شده است، از نظر رشته تحصیلی، بیش‌ترین شرکت‌کنندگان از رشته‌های شیمی، فیزیک، مهندسی مواد  هستند که ۷۰ درصد از کل شرکت‌کنندگان را شامل می‌شوند. لازم به ذکر است که علاوه‌بر ثبت‌نام ۱۶ تیم دانشجویی، بیش از ۲۰ درصد طرح‌ها نیز متعلق به اعضای محترم هیئت‌های علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش و پژوهشی سطح کشور است. همچنین دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مقطع دکترا حدود ۴۵ درصد شرکت‌کنندگان در چالش نوآوری طراحی و ساخت سلول باتری لیتیومی را تشکیل می‌دهند.
هم‌اکنون با پایان یافتن مهلت ثبت‌نام و ارسال طرح، فرآیند ارزیابی طرح‌های دریافتی توسط کمیته داوران ششمین چالش نوآوری نانو آغاز شده است. شرکت‌کنندگان در این چالش نیز می‌توانند با ورود به حساب کاربری خود در پایگاه اینترنتی سامانه چالش‌های نوآوری و فناوری نانو از آخرین وضعیت طرح خود مطلع شوند. لازم به توجه است که نتایج مربوط به هر طرح صرفا از این طریق قابل مشاهده خواهد بود. 
مطابق با برنامه‌ریزی و اعلام قبلی صورت گرفته، منتخبان مرحله اول چالش نوآوری «طراحی و ساخت سلول باتری لیتیومی» تا سقف ۳ میلیون تومان تسهیلات برای تامین هزینه‌های مرحله بعد دریافت خواهند نمود و برندگان راهی مرحله دوم خواهند شد.
برگزیدگان مرحله نخست، ۴ ماه فرصت خواهند داشت که یک نمونه آزمایشگاهی مطابق با طرح اولیه خود بسازند. در پایان این مرحله، نمونه‌های آزمایشگاهی توسط هیات داوران ارزیابی خواهد شد. طرح برگزیده در این مرحله علاوه بر دریافت ۱۰ میلیون تومان جایزه نقدی و تسهیلات تجاری‌سازی، فرصت همکاری با شرکت توسعه منابع انرژی توان به منظور تجاری‌سازی و توسعه نمونه آزمایشگاهی تا مرحله تولید انبوه و صنعتی را خواهد داشت.
علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات مراحل چالش به پایگاه اینترنتی چالش مراجعه نمایند.