نانوسامانه هوشمند آبیاری مجهز به حسگر تشخیص باران

شرکت هندی فلایبرد اینوویشن موفق به ساخت نانوابزاری برای آبیاری هوشمند محصولات کشاورزی شده است. در این روش در وقت، انرژی و آب مصرفی صرفه‌جویی می‌شود. این دستگاه مجهز به حسگر تشخیص باران است که درصورت بارندگی فرآیند آبیاری را به‌ مدت مناسبی به تعویق می‌اندازد.

فلایبرد اینوویشن (Flybird Innovations) یکی از شرکت‌های نوپا در حوزه کشاورزی است که اقدام به افزایش بهره و بازده محصولات با استفاده از سامانه‌های هوشمند آبیاری کرده است. این شرکت دو سامانه خودکار طراحی و ساخته است که در آن با استفاده از فناوری‌ نانو، عملکرد سیستم بهبود یافته است. این شرکت که ۴ سال قبل تأسیس شده‌است به دنبال کاهش مصرف آب، انرژی و نیروی انسانی است.
ساتیش کیسی از مدیران اجرایی و مؤسس این شرکت می‌گوید: «ما سامانه خودکار آبیاری و کوددهی ساختیم. این سامانه به صورتی طراحی شده که می‌تواند به‌صورت منظم آب و موادمغذی را براساس رطوبت و دمای خاک به آن اضافه کند و درصورت وجود رطوبت و بارندگی میزان آب و کوددهی را کنترل می‌کند. این سامانه مانع از آبیاری بیش از حد محصولات کشاورزی می‌شود.»
سامانه کوددهی این شرکت به‌گونه‌ای است که براساس زمان‌بندی مشخصی کود را وارد زمین کشاورزی می‌کند. این ابزار با ولتاژ بسیار پایین کار می‌کند و مصرف کمی دارد. هدف از به‌ کارگیری آن، صرفه‌جویی در مصرف آب و کود شیمیایی است.
سامانه آبیاری این شرکت با استفاده از فناوری‌ نانو ساخته شده‌است و می‌تواند برای یک هفته برنامه‌ریزی شود. این دستگاه دارای LED بوده که سه فاز کاری مختلف را مشخص می‌کند. در این دستگاه حسگری وجود دارد که قادر به تعیین شرایط محیطی برای تنظیم بهترین شرایط آبیاری است. درصورت بارندگی، این حسگر قادر به تشخیص بوده و نسبت به میزان بارندگی، آبیاری را به تعویق می‌اندازد تا در مصرف آب صرفه‌جویی شود.
چنین سامانه‌های مجهز به حسگری موجب می‌شود تا کار کشاورزان ساده شود و نیاز به آبیاری منظم نداشته باشند؛ چرا که دستگاه خود تشخیص می‌دهد که چه زمانی مناسب برای آبیاری است. این دستگاه هوشمند مجهز به حسگر علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب، موجب تسهیل فرآیند آبیاری می‌شود.
این شرکت برنامه‌ای برای تلفن همراه آماده کرده که با استفاده از آن می‌توان فرآیند آبیاری را کنترل کرد.