بهره‌مندی از فناوری نانو از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی است

طرح‌های مربوط به جهاد کشاورزی در حوزه‌ی فناوری نانو نوپا است اما همکاری با نخبگان و اهالی علم می‌تواند دستاوردهای زیادی چون تجاری‌سازی صنایع غذایی و حضور در بازارهای داخلی و خارجی به همراه داشته باشد.

اسکندر زند معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در بازدید از دهمین نمایشگاه فناوری نانو امروز (جمعه ۱۴ مهرماه) در گفتگو با خبرنگار ستاد فناوری نانو، برگزاری این نمایشگاه را در توسعه و تجاری سازی علم تاثیرگذار دانست و گفت: «هر سال شاهد رشد و پیشرفت فناوری نانو در حوزه‌ی کشاورزی هستیم که در نمایشگاه نمود پیدا می‌کند و برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و موضوعی می‌تواند موجب انتقال دانش به بخش صنعت باشد و جریان خلق ایده‌ها و برقراری ارتباط برای انتقال آن از طریق نمایشگاه تسهیل خواهد شد. به نظر می‌رسد که این دوره نسبت به دوره‌های گذشته از کیفیت بالایی برخوردار است.»
با وجود ارائه بیش از ۳۶ طرح در حوزه جهاد کشاورزی اما هنوز فناوری نانو در بخش کشاورزی نوپا است؛ با این وجود طرح‌های در دست اقدام در راستای نیازهای صنعت و امیدوار کننده است. با این اوصاف بخش کشاورزی نسبت به صنایع دیگر هنوز در ابتدای راه است. از بین طرح‌های در دست اقدام به نظر می‌رسد که طرح‌ افزایش ماندگاری مواد غذایی و لبنیاتی و پروتئینی، آلیاژهای مورد استفاده در پمپ‌ها و طرح‌های کاهش بار میکروبی مواد غذایی می‌تواند روند تجاری سازی را تقویت کرده و برای حضور در بازارهای داخلی و خارجی کمک‌کننده باشد.
معاون وزیر کشاورزی در امور تحقیقات و آموزش در مورد ارتباط مستمر با نخبگان گفت: «سرمایه‌گذاری روی برگزیدگان دانش آموزی و دانشجویی نشان می‌دهد که نخبگان این حوزه رها نشده و ارتباط همچنان به منظور تولید علم برقرار است.»
شایان ذکر است وزارت خانه جهاد کشاورزی با همکاری ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو، کارگروهی در زمینه استاندارد‌سازی، مجوز‌دهی و توسعه‌ی تحقیقات ایجاد کرده که کلیه فعالیت‌های این کارگروه در راستای تجاری‌سازی و تولید ثروت است.