روسیه علاقمند به سرمایه‌گذاری در صنعت نانویی ایران

شرکت روسنانو (Rusnano) با هدف یافتن شرکای تجاری در قالب جوینت ونچر و سرمایه‌گذاری در تولید محصولات نانویی، در دهمین نمایشگاه فناوری نانو حضور یافته است و در نظر دارد در صورت یافتن شریک تجاری تا سقف ۵۰ درصد در پروژه‌ها سرمایه‌گذاری کند.

سرگئی فیلیپوف، رییس ارتباطات علمی شرکت روسنانو از حضور ۱۰ شرکت در مجموعه‌ی غرفه‌ی روسنانو خبر داد و گفت: «ما قصد نداریم که محصولات خود را به ایرانی ها بفروشیم، بلکه می‌توانیم در قالب همکاری‌های مشترک جوینت ونچر یا بخش تحقیقات و مهندسی پروژه‌های ایرانی حضور داشته باشیم. ما محصولاتی را در این نمایشگاه معرفی کرده‌ایم که در صنایع ایران از جذابیت بیشتری برخوردار است. فعالیت های نانویی شرکت تنها در روسیه نیست، بلکه در طول ده سالی که از آغاز به کار این مجموعه دولتی سپری می‌شود، توانسته‌ایم اقداماتی در کره جنوبی ، ایران و چین داشته باشیم.»
وی در مورد علت حضور مجموعه‌ی روسنانو در نمایشگاه فناوری نانو گفت: «ما حدود شش سال است که به عنوان بخشی از نمایش فناوری نانو حضور داشتیم و علت مشارکت ما در این نمایشگاه، یافتن یک شریک برای تجاری‌سازی و راه‌اندازی کارخانه‌ی مشترک برای تولید محصولات در ایران است و بر همین اساس آمادگی داریم تا ۵۰ درصد برای ایجاد تجارت جدید در زمینه‌ی فناوری نانو سرمایه‌گذاری کنیم. البته با توجه به حجم بالای توان شرکت‌های زیر مجموعه‌ی روسنانو در تولید محصولات متنوع، شریک تجاری ایرانی تصمیم می‌گیرد که در زمینه‌ی تولید کدام طرح با ما همکاری داشته باشد.»
رییس ارتباطات علمی شرکت روسنانو در ادامه افزود: «تنها تمرکز ما در زمینه علوم نانویی است و آمادگی برای همکاری در تهیه‌ی مواد و تغییر محصولات در مقیاس نانو داریم، بنابراین نیاز شرکت‌های ایرانی تعیین کننده همکاری‌‌های مشترک روسنانو با صنعتگران ایرانی خواهد بود. این نمایشگاه نیز مسیر مستقیم برای ایجاد یک تجارت مشترک و یافتن متقاضیانی برای همکاری است.
وی در مورد محصولات ارائه شده در دهمین نمایشگاه فناوری نانو گفت: «باتوجه به اهمیت موضوع آلایندگی سامانه‌ی حمل و نقل عمومی در ایران، پردازنده‌ی راشا الکترو که در اتوبوس‌ها وظیفه‌ی کنترل سوخت را بر عهده دارد، بسیار ضروری بوده و با حذف آلایندگی بسیار کارآمد خواهد بود؛ محصولات بعدی، فیلتر تصفیه‌ی مایعات و آب، فیبر نوری برای انتقال دیتاهای اینترنت با سرعت بالا است که این محصول توسط بعضی از شرکت‌های مخابراتی ایران استفاده می‌شود و در کشورهای ژاپن و امریکا نیز تولید می‌شود، تجهیزات فلزی با پوشش نانویی که مقاومت این فلزات را در صنایع مختلف مانند هواپیما، استخراج نفت افزایش می‌دهد، ترمو الکتریک که برای تولید الکتریسیته از گاز و زغال سنگ استفاده می‌شود.»
شایان ذکر است روسنانو یک شرکت دولتی روسی دارای دو شاخه‌ی فعالیت شامل آژانس علمی و سرمایه‌گذاری و آموزشی و تحقیقاتی است. آموزش علوم نانویی در روسیه از مدرسه تا مدارج عالی در دانشگاه‌ها پیگیری می‌شود؛ درصورتی‌که آموزش نسل جوان از ابتدا آغاز نشود، امکان دسترسی به نسلی علاقمند در علوم و فناوری نانو و در آینده مهندسان ممتاز نانویی وجود نخواهد داشت. در حقیقت هدف از آموزش‌های آغازین، دستیابی به جامعه‌ای با دانش نهادینه در آن است. عرضه‌ی گواهی‌نامه به مجموعه‌های پتروشیمی در زمینه‌ی نانو نیز جزو دیگر خدمات این شرکت روسی است و در حال حاضر هشتاد و پنج شرکت نانویی زیرمجموعه‌ی روسنانو فعالیت می کنند.