تولید زیست گرافن برای استفاده در بتن انجام می‌شود

تولید زیست گرافن برای استفاده در بتن انجام می‌شود

شرکت کانادایی آلتربیوتا (AlterBiota) 4 میلیون دلار کانادا (بیش از ۲,۹۲۵,۰۰۰ دلار آمریکا) حمایت مالی برای توسعه و تجاری‌سازی نوعی افزودنی نانویی بتن دریافت کرد. این بودجه قرار است برای توسعه زیرساخت‌های این شرکت هزینه شود تا افزودنی بتن مبتنی بر مواد زیست‌گرافنی تولید شود.

مارک مازوتی، مدیر عامل آلتربیوتا، یک مهندس شیمی است که از سال ۲۰۱۹ در مورد توانایی گرافن در کربن‌زدایی بتن تحقیق می‌کند. او که شیفته کاربرد گرافن بود، این ایده را در آزمایشگاه زیرزمینی خود بررسی می‌کرد و نتایج جالبی نیز به دست آورد که در نهایت این نتایج به صورت پتنتی به ثبت رسید. در ادامه این ایده به ثبت شرکت نیز ختم شد و  او کار روی تست‌های فنی را آغاز کرد تا زیست‌گرافن را در یک خط تولید پایلوت آزمایش کند. ماسوتی پس از ایجاد یک خط تولید آزمایشی، قصد دارد با دو برابر کردن کارکنان شرکت خود به سوی ایجاد یک خط تولید بزرگ‌تر برود.

زیست‌گرافن آلتربیوتا با استفاده از محصول جانبی چوب به دست می‌آید، چوبی که از کارخانه‌های چوب‌بری تامین شده و با قرار دادن آن در معرض حرارت، تجزیه می‌شود. در مرحله بعد، بقایای چوب در یک محلول شیمیایی آبی قرار می‌گیرد تا لایه برداری انجام شود. ماسوتی گفت که محصول نهایی یک افزودنی مایع بتن است که با اضافه شدن به بتن می‌تواند استحکام آن را ۱۰ تا ۲۵ درصد افزایش دهد.

او بر سازگاری این فرآیند با محیط زیست تاکید کرد و گفت که این فرآیند از مواد تجدید پذیر استفاده می‌کند و نیاز به چوب بکر ندارد. همچنین مواد شیمیایی سمی یا سوخت‌های فسیلی در آن استفاده نشده و دی‌اکسیدکربن نیز تولید نمی‌کند.

این شرکت به دنبال کاهش مصرف سیمان در تولید بتن و همچنین استفاده بهینه از پسماندهای چوب است. ماسوتی معتقد است که زیست‌گرافن این شرکت کیفیت بتن را در مقایسه با سیمان پرتلند بهبود می‌بخشد. همچنین بخشی از نیاز بازار به گرافن را برطرف می‌کند. ما اولین کسانی نبودیم که گرافن را در بتن قرار دادیم، اما روی بهبود بهره‌وری آن کار می‌کنیم زیرا گرافن معمولاً از گرافیت به دست می‌آید که بسیار قیمت بالاتری نسبت به روش ما دارد.»

با افزایش دامنه عملکرد این شرکت، خط تولید آزمایشی به خط تولید صنعتی تبدیل خواهد شد و انتظار می‌رود تا تابستان ۲۰۲۷ این کار انجام شود. برای تولید ۲۲۰۰ تن زیست‌گرافن در اولین فاز تولید صنعتی برنامه‌ریزی  شده است.