اختصاص ۱۰ درصد از مالیات بنگاه‌های اقتصادی به شرکت‌های دانش‌بنیان

برنامه‌ی ششم توسعه بسترهای لازم برای حرکت از حوزه‌ی علم به بازارسازی و بازاریابی یا به عبارت دیگر تبدیل ایده به محصول ملموس در زندگی مردم را ایجاد کرده است.

محمد زاهدی رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در جشنواره برترین شرکت‌های فناوری نانو در مورد اقدامات قانونی تسهیل روند تجاری‌سازی محصولات نانویی گفت: مجلس شورای اسلامی برای افزایش ارتباط فضای کسب و کار با دانشگاه و پژوهشگاه گام‌های بزرگی برداشته است و احکامی که در برنامه ششم توسعه برای دولت ایجاد شده است یک ریل‌گذاری مناسب برای ارتقای جایگاه صنعت ایران در حوزه‌ی علم و فناوری و نوآوری است.

وی در ادامه افزود: با وجود رتبه چهارم ایران در شاخص تولید علوم نانو بعد از کشورهای آمریکا، هند و چین، همچنان مسیری طولانی برای تبدیل ایده به محصول در پیش داریم. برهمین اساس در برنامه‌ی ششم توسعه دولت را مکلف کردیم که درصد محصولات با فناوری متوسط به بالا از کل محصولات صنعتی را از ۳۹ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۵۰ درصد رساند.

همچنین میزان تولید ناخالص داخلی محصولات صنعتی را از ۱.۵ درصد به ۵ درصد رسانده و رتبه صادرات ایران از کل صادرات منطقه را از جایگاه ششم به رتبه سوم رساند.

زاهدی ضمن بیان ماده ۶۶ برنامه توسعه در مورد وظایف دولت در قبال شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: دولت مکلف شده‌است که از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کرده با رفع موانع تولید همکاری بین دانشگاه و صنعت را گسترش دهد برهمین اساس بنگاه‌های اقتصادی می توانند ۱۰ درصد از مالیات خود را صرف عقد قرارداد با دانشگاه به منظور رفع نیازهای صنعت کنند.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی جایگاه فناوری نانو را در مقوله‌ی صادرات محصولات های‌تک بالا دانست و گفت: با بازدید از نمایشگاه فناوری نانو با جوانان و پژوهشگر های جوانی رو به رو شدیم که نیازمند حمایت و پشتیبانی هستند.