عرضه‌ی نانوتجهیزات تصفیه‌ی آب روستایی در دهمین نمایشگاه فناوری نانو

شرکت پیام‌آوران نانوفناری فردا نگر، فعال در حوزه‌ی فناوری نانو، نانودستگاه تصفیه‌ی آب روستایی را به کمک نانوذرات آهن اصلاح‌شده با قابلیت جذب آلاینده‌های آرسنیک در دهمین نمایشگاه فناوری نانو در معرض دید عموم قرار داد.

آلودگی به عنصر مضر آرسنیک، یکی از مشکلاتی است که هم‌اکنون بسیاری از مناطق ایران، خصوصاً مناطق مرکزی کشور و استان‌های کرمان، کردستان و آذربایجانرا درگیر مشکلات عدیده کرده است. همچنین، این عنصر در رگه‌های خاصی از خاک موجود بوده و وارد آب آشامیدنی می‌شود. از سوی دیگر، با توجه به کمبود منابع آب در مناطق کویری باید از منابع موجود، بهره‌مندی حداکثری داشت.
بهاره کاویانی، مدیرعامل شرکت پیام‌آوران نانوفناوری فردانگر ضمن معرفی این شرکت، به اهمیت به‌کارگیری فناوری نانو در حوزه‌ی آب اشاره کرد و افزود: « شرکت پیام‌آوران نانوفناوری فردانگر در سال ۱۳۸۶ تأسیس شد و فعالیت خود را در حوزه‌ی فناوری آغاز کرد. این شرکت در طی ده سال، استفاده از فناوری نانو در حوزه‌های مختلف را توسعه داده است. در چند سال اخیر با توجه به بحران آب بر روی این موضوع متمرکز شدیم و تلاش کردیم تا تجهیزات صنعتی گوناگونی را در حوزه تصفیه آب عرضه کنیم که خوشبختانه سامانه‌های مختلفی با موفقیت به بهره‌برداری رسیده است.»
وی در ادامه گفت: «ابتدای فعالیت شرکت، یک پروژه‌ی صنعتی با عنوان آرسنیک‌زدایی از آب آشامیدنی با روش جدید نانوکاویتاسیون و نانوجاذب را در اردبیل اجرا کردیم و به دنبال این موضوع بودیم تا تجهیزاتی را منطبق بر امکانات مناطق محروم توسعه دهیم. محصول جدید شرکت، دستگاه آرسنیک‌زدایی با ظرفیت کم است که بدون نیاز به برق، بدون استفاده از مواد شیمیایی، بدون ایجاد پساب و با فشار آب معمولی کار می‌کند.»
وی از قابلیت جذب بالای نانوجاذب‌های به کاررفته در این دستگاه به‌عنوان یکی از مزایای مهم آن یاد کرد و افزود: «کارایی جاذب‌های استفاده‌شده در این دستگاه به کمک نانوذرات آهن اصلاح‌شده است که موجب شده قابلیت جذب آلاینده‌ی بسیار بالایی از خود نشان دهد. از طرف دیگر هزینه‌ی این تجهیزات بسیار پایین است و با قیمت بسیار مناسبی قابل‌ارائه به مشتری است.»
کاویانی در خصوص مشکلات بر سر راه رساندن یک طرح تحقیقاتی به محصول صنعتی گفت: «یکی از چالش‌هایی که هم‌اکنون با آن مواجهیم، بحث فرایند ورود به بازار و بازار سازی است؛ به‌خصوص در حوزه‌ی آب و پساب که ابتدا باید کارکرد موفق این سامانه‌ها به اثبات برسد. اما تلاش‌های خوبی انجام شده است و در سال گذشته تفاهم‌نامه‌ی سه‌جانبه بین وزارت نیرو، ستاد فناوری نانو و موسسه‌ی خیرین علم و فناوری منعقد شد که بر اساس آن مقرر شد تا عملیات آرسنیک‌زدایی برای صد حلقه چاه روستایی به کمک این روش انجام گیرد. این تفاهم‌نامه کمک خوبی در شناساندن این محصول بوده است.»
وی در نهایت با اشاره ظرفیت ماهانه‌ی ۳۰ تا ۵۰ عددی تولید این دستگاه گفت: «پس از بازار داخلی، بازارهای خارجی، به خصوص کشورهای همسایه‌ی ایران به سبب شباهت نوع خاک و آب، بازار بسیار خوبی برای این محصولات خواهد بود. بنابراین تلاش داریم تا در کنار عرضه‌ی محصولاتمان در ایران به بازارهای صادراتی نیز ورود کنیم.»
گفتنی است، علاقه‌مندان می‌توانند از آخرین دستاوردها و محصولات این شرکت را در دهمین نمایشگاه فناوری نانو، روزهای ۱۴ لغایت ۱۷ مهرماه ۱۳۹۶ در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران غرفه‌ی ۴۵ سالن خلیج‌فارس بازدید کنند.