ترکیب نانولوله‌های کربنی با باتری‌های یون لیتیم

یک شرکت فعال در حوزه باتری، قصد دارد تا از نانولوله‌های کربنی در ساخت باتری استفاده کند. این شرکت به دنبال ترکیب نانولوله ‌کربنی با باتری‌های یون لیتیم است.

شرکت ناوا تکنولوژیز (NAWA Technologies) اعلام کرد که با استفاده از نانولوله‌های کربنی می‌تواند دانسیته توان ابرخازن‌ها را ۵ برابر افزایش دهد. درصورت استفاده از این فناوری می‌توان سرعت شارژ/دشارژ باتری‌های یون لیتیم را چند برابر افزایش داد.
فناوری باتری کربنی بسیار سریع و با استفاده از نانولوله‌های کربنی که به‌صورت عمودی تراز شده‌اند، به‌دست می‌آید. در نتیجه با استفاده از این فناوری می‌توان ساز و کار ذخیره انرژی را به‌گونه‌ای تغییر داد که نسبت به فناوری‌های رایج عملکرد بهتری داشته باشد. این شرکت نشان داد که استفاده از نانولوله‌های کربنی می‌تواند ظرفیت باتری‌ها را افزایش دهد. باتری‌های لیتیمی که با این فناوری ساخته شده باشند، می‌توانند در زمان بسیار کمی شارژ شده و بعد از میلیون‌ها بار شارژ شدن باز هم پایدار باشند. باتری‌های یون لیتیم به استاندارد بین چند دقیقه تا چند ساعت زمان برای شارژ نیاز دارند و معمولاً بعد از ۵۰۰۰ بار شارژ شدن دچار زوال می‌شوند.
پاسکال بولانگر از مدیران شرکت ناوا می‌گوید: «با استفاده از این فناوری نانولوله کربنی می‌توانیم فناوری نانو را با فناوری فعلی موجود در صنعت باتری ترکیب کنیم.»
استفاده از این فناوری موجب می‌شود تا بتوان ابعاد باتری‌ها و در نهایت اثرات منفی زیست‌محیطی آن‌ها را کاهش داد. از سوی دیگر چنین باتری‌هایی قابل بازیافت بوده و می‌توان از آن‌ها دوباره استفاده نمود.
بولانگر می‌افزاید: «تقاضا برای الکتریسیته در جهان رو به افزایش است، به‌طوری که بازار حوزه باتری نیز در حال افزایش است. این فناوری جدید با ترکیب فناوری باتری یون لیتیم و نانولوله‌ کربنی به‌دست آمده است. با این کار می‌توان محصولات جدیدی برای استفاده در خودروها تولید کرد.»
اولریک گراپ اخیرا به عنوان مدیرعامل به شرکت ناوا پیوسته است. او پیش از این با یک شرکت نوپا در کالیفرنیا همکاری داشتت. او قصد دارد با بهره‌گیری از تیم تحقیقاتی این شرکت، اقدام به تجاری‌سازی این فناوری کرده و محصولات مبتنی بر این فناوری را وارد بازار کند.