دریافت مجوز برای آزمون بالینی روی نانوداروی ضدسرطان

شرکت نانوبیوتیکس (Nanobiotix) موفق به دریافت مجوز تحقیقات دارویی و آزمون بالینی روی نانودارو ضدسرطان خود موسوم به NBTXR3 شده‌‌است. اولین گزارش درباره‌ی نتایج آزمون بالینی این شرکت روی نانوذرات فعال شده با ترکیبات رادیودرمانی در اواسط سال ۲۰۱۹ منتشر خواهد شد.

شرکت نانوبیوتیکس (Nanobiotix) اعلام کرد که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) مجوز استفاده از نانوداروی این شرکت را برای انجام آزمون بالینی درمان سرطان صادر کرده است. این شرکت نانوذرات فعال شده با ترکیبات رادیودرمانی را به همراه آنتی‌بادی به‌صورت آزمایشی مورد استفاده قرار داده است.
فاز دوم و سوم آزمون بالینی نانوداروی این شرکت موسوم به NBTXR3 برای ارزیابی ایمنی و کارایی انجام می‌شود. در این آزمون بیماران در سه گروه تقسیم‌بندی می‌شوند؛ بیماران دچار سرطان سر، گردن یا ریه که در آن سلول‌های سرطان بسیار بزرگ هستند، در این آزمون به کار گرفته می‌شوند.
این شرکت قصد دارد بین ۳۶ تا ۷۲ نفر را برای فاز اول و ۴۰ نفر را برای فاز دوم ثبت‌نام‌ کند. لورانت لوی، مدیرعامل شرکت نانوبیوتیکس، می‌گوید: «دریافت مجوز تحقیقات دارویی برای این نانودارو گام بزرگی برای شرکت ما محسوب می‌شود. ما آماده هستیم و از این که قرار است این آزمون بالینی برای بررسی عملکرد و ایمنی نانوداروی ما برگزار شود، بسیار خوشحالیم. این نانوداروی ضد سرطان دارای پتانسیل‌های درمانی بالایی است، به‌طوری که می‌تواند شرایط موجود در بازار را تغییر دهد. همچنین این راهبرد به‌گونه‌ای طراحی شده که نیازهای موجود در بخش پزشکی را برای تعداد زیادی از بیماران پاسخ دهد. براساس داده‌های بالینی و پیش‌بالینی، NBTXR3 می‌تواند سنگ بنای فناوری جدیدی در بخش ایمنوآنکولوژی باشد.»
اطلاعات مربوط به این آزمون بالینی در اواسط سال ۲۰۱۹ میلادی منتشر خواهد شد.