اولین دوره‌ی آموزشی توسط سفیران توانا در سطح دانشگاهی برگزار شد

اولین دوره‌ی آموزشی توسط سفیران توانا در مقطع دانشگاهی برگزار شد. این دوره برای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در دو بخش عملی و نظری با هدف ارتقای دانش فنی در حوزه‌ی فناوری‌ نانو برگزار شد.

اولین دوره‌ی آموزشی سفیران توانا در بخش دانشگاهی، ۳۱ فروردین ۹۷ در پژوهشسرای دانش آموزی ناحیه ٢کردستان برگزار شد. در این دوره‌ی آموزشی، ده نفر از دانشجویان رشته‌های مختلف دانشگاه علوم پزشکی کردستان شرکت داشتند که در قالب برنامه‌ی آموزشی ۸ ساعته، با مبانی و مقدمات علوم و فناوری‌ نانو آشنا شدند. در این دوره‌ی آموزشی که در دو بخش عملی و نظری انجام شده، دانشجویان با اصول اولیه‌ی فناوری‌ نانو آشنا شدند. در دوره‌ی ۵ ساعته نظری، مبانی اولیه‌ی فناوری‌ نانو آموزش داده شد و در ۳ ساعت عملی نیز روش‌های سنتز با استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی تدریس شد.

شرکت‌کنندگان در دو بخش به سنتز نانوذرات نقره با روش احیای شیمیایی و تولید اکسید مس با روش انفجار الکتریکی پرداختند. این نانوذرات در مرحله‌ی بعد توسط دستگاه الکتروریسندگی مورد استفاده قرار گرفت و نانوالیاف آنتی‌باکتریال تولید شد.

پیش از این نیز دوره‌های آموزشی در مقطع دانش‌آموزی توسط سفیران توانا برگزار شده بود، اما این اولین باری است که یکی از این سفیران در مقطع دانشگاهی اقدام به برگزاری دوره‌ی آموزشی می‌کند.

سفیران توانا از اعضای کانون برگزیدگان باشگاه نانو هستند که دوره‌های آموزشی مختلفی نظیر دوره‌های توانمندسازی برای آشنایی با تجهیزات و روش‌های آزمایشگاهی را پشت سر گذاشته‌اند. طرح سفیران توانا با هدف کمک به توسعه‌ی آموزش‌های آزمایشگاهی شبکه توانا امکان آموزش عملی فناوری نانو توسط دانشجویان برگزیده در شهرهای مختلف به ویژه شهرهای محل زندگی یا تحصیل آن‌ها را فراهم آورده است.

رامیار رحیمی برگزیده‌ و از مدال آوران المپیاد نانو (برنده‌ی مدال برنز در المپیادهای دوره‌ی ۶ و ۷) که اکنون دانشجوی پزشکی در دانشگاه علووم پزشکی کردستان است، یکی از  ۱۶ سفیر تواناست که موفق به برگزاری اولین دوره‌ی آموزشی در سطح دانشگاهی شده‌است. شایان ذکر است استان کردستان در نهمین المپیاد دانش آموزی نانو که مرحله‌ی اول آن ۷ اردیبهشت ماه ۹۷ برگزار شد، بیشترین تعداد ثبت نامی را به خود اختصاص داد. پژوهشسرای ناحیه ۲ سنندج با مدیریت سرکار خانم فرانک زمانی­ راد که یکی از مراکز فعال شبکه توانا و نهادهای ترویجی نمونه حوزه‌ی فناوری نانو در سطح کشور است، همواره توانسته‌اند با استفاده از خلاقیبت و بهره­ مندی از ظرفیت های بومی استان، اقدامات موثری برای آموزش فناوری نانو انجام دهند.

کانون برگزیدگان باشگاه نانو با هدف توانمندی و توسعه‌ی فردی برگزیدگان رویدادهای مختلف باشگاه نانو و با تعیین اهداف چشم انداز، سعی دارد ضمن فراهم کردن بستر رشد برای افراد، آموزش­هایی را برای رسیدن اعضا تا محقق برتر یا فناور برتر شدن در سطح کشور ادامه دهد.