آینده بازار جهان در اختیار محصولات نانویی

محصولاتی که با فناوری نانو بهینه شده‌اند به راحتی در بازارهای جهانی وارد شده و از رقابت‌پذیری بالایی برخوردارند.

عبدالعظیم بهفر مدیرکل فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در بازدید از یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو در مورد تأثیر فناوری نانو در حوزه‌ تولید محصولات یونیک گفت: نانو علمی است که می‌توان برای تولید فرآورده‌های جدید و پدیده‌های صنعتی استفاده کرد و محصولات متنوعی متناسب با نیاز بازار تولید کرد.
وی در ادامه افزود: ذات فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی تغییر، تنوع و ایجاد کارایی‌های جدید است یعنی این صنعت زمانی می‌تواند پیشرو باشد که بتواند مؤلفه‌های تنوع و ارتقای کارایی را تأمین کند. واحد تحقیق و توسعه بسیاری از کارخانجات بزرگ بر تأمین این مؤلفه‌ها متمرکز هستند تا ضمن جلب مشتریان جدید و مطرح کردن برند، وابستگی مصرف‌کنندگان را به برند افزایش دهند.
بهفر یکی از عوامل مؤثر در آینده صنعت را استفاده از ترکیبات نانو دانست و گفت فناوری نانو موجب بهبود کارایی، تأمین ظاهر پایدار و عملکرد محصولات می‌شود. به عنوان مثال در ضدآفتاب‌ها از ترکیباتی استفاده می‌شد که یک لایه سفید رنگ روی پوست باقی می‌ماند ولی امروزه به کمک فناوری نانو ضدآفتاب‌ها شفاف شده‌اند و مشتریان زیادی را به خود جلب کرده است.
محصولات آرایشی و بهداشتی ضمن دریافت مجوز نانو تکنولوژی باید به لحاظ سم‌شناسی هم مورد ارزیابی قرار گیرد که ستاد ویژه توسعه فناوری نانو تست‌های لازم را روی محصولات انجام می‌دهند تا ضمن دریافت مجوز نانو نشان سلامت و ایمنی را نیز دریافت کنند.
تأثیر دیگر فناوری نانو روی محصولات آرایشی و بهداشتی، حفظ شکل ظاهری محصولات در شرایط مختلف آب و هوایی مانند بارانی است بنابراین در حوزه نانو خیلی کارها پیش می‌رود.
بهفر خاطرنشان کرد: « بهبود بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی مانند بهتر شدن ضدآفتاب، ارتقای کیفیت رنگ‌های پایدار در شرایط مختلف بر پوست و منسوجات دارای خواص آنتی باکتریال و طولانی کردن زمان خوشبویی محصولات خوشبوکننده با تأثیر بر فرمولاسیون آنها از طریق فناوری نانو امکان‌پذیر شده است. ارتقای کیفیت محصولات با استفاده از فناوری نانو منجر به تسهیل دستیابی به بازارهای جهانی است. از آن‌جایی که به لحاظ علمی در جایگاه و رتبه بالایی قرار داریم، برای تولید محصولات مبتنی بر علم و بازاریابی بازارهای جهانی، اقدام مورد نیاز گام برداشتن در مسیر صنعت است و نانویی بودن محصولات رقابت پذیری را بالا برده و سهم بیشتری از بازار را به کالای ایرانی اختصاص می‌دهد.»