تسریع ترمیم مهره‌ها با ایمپلنت دارای نانوپوشش

شرکت صاایران محصولی به نام کیج بین مهره‌ای با جنس پلی اتر اتر کتون دارای نانوپوشش تیتانیوم را در میان محصولات موفق غرفه صنعت و بازار دارد. این محصول مراحل تجاری‌سازی را پشت سر گذاشته است.

کیج بین مهره‌ای با جنس پلی اتر اتر کتون دارای نانوپوشش تیتانیوم محصول موفقی است که شرکت الکترواپتیک اصفهان تولید کرده‌است.

مهندس مهرداد رحمت نیا، مدیر صنعت تجهیزات پزشکی صاایران، می‌گوید: «در حال حاضر شرکت‌های محدودی در جهان امکان تولید کیج بین مهره‌ای با جنس پلی اتر اتر کتون  که دارای نانوپوشش تیتانیوم باشد را دارا هستند. در حال حاضر فناوری تولید کیج بین مهره فاقد نانوپوشش در بازار وجود دارد.»

وی دربار‌ه‌ی مزیت وجود نانوپوشش روی این کیج‌ها می‌گوید: «وجود این نانوپوشش موجب چسبندگی بهتر مهره‌ها شده و در نهایت طول زمان درمان را کاهش می‌دهد. این نانوپوشش به دلیل آب‌دوستی، رشد سلول‌های استخوانی را تسریع کرده و با این کار فرآیند بهبود تسریع می‌شود.»

 

 

با توجه به این که سختی فلزات نسبت به استخوان بسیار بیشتر است، در صورت استفاده از ایمپلنت تیتانیومی به عنوان جایگزین بین مهره‌ای، سطح استخوان در فصل مشترک بین استخوان و ایمپلنت در اثر فشار و اختلاف سختی سطوح از بین می‌رود. از طرفی ایمپلنت‌هایی نظیر پلی اتر اتر کتون (PEEK) به دلیل آب‌گریز بودن، مانع از نشستن لخته‌ی خون روی سطح شده و در نتیجه فرایند بهبود را  به تعویق می‌اندازد. نانوپوشش تیتانیوم روی پلیمرها می‌تواند سبب ایجاد سطح آب‌دوست شده وخواص سطحی پلیمر زیر لایه را تغییر دهد. از سوی دیگر لازم است استحکام چسبندگی این پوشش در حدی باشد که حین جراحی و بعد از آن جدا شدن اتفاق نیفتد.

بازار هدف این محصول بیمارستان‌ها بوده و شرکت صاایران مجوز تولید این محصول را از اداره کل نظارت و ارزیابی  بر تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی دریافت کرده‌است. این محصول در حال حاضر در دست تولید است.

این محصول در غرفه‌ی صنعت و بازار در یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو برای بازدید علاقه‌مندان عرضه می‌شود.